10 meglepő tény a fogyókúrákról

10 meglepő tény a fogyókúrákról

1. A fogyókúrák nem vezetnek tartós fogyáshoz

Ha megnézzük a fogyókúrákkal kapcsolatos tudományos szakirodalmat, két konzekvens eredményt figyelhetünk meg.
I. Minden alacsony energiatartalmú diéta testsúlycsökkenést okoz tápanyag-összetételtől függetlenül. Akár alacsony, akár magas a szénhidrát- vagy zsírtartalom, ha az összkalória-bevitel elég alacsony, a diétázó fogyni fog.

II. Minél hosszabb ideig kísérik figyelemmel a résztvevőket, annál nagyobb lesz a visszahízók aránya. A visszahízás nem a kivétel, hanem a szabály.

Szóval az tény, hogy szinte bármilyen alacsony energiatartalmú diétával lehet fogyni, de ettől még a fogyókúrázás nem hatásos módszer az elhízás ellen, hiszen utána szinte mindenki visszahízik. Egyes szakirodalmi adatok szerint a fogyókúrázók 95%-a visszahízza a leadott kilókat.

Milyen terápia az, ami csak 100-ból 5 embernél működik?

Ilyen gyógyszert biztosan nem lehetne forgalomba hozni…

De mit csinál a sikeres 5%? Biztos, vagyok benne, hogy a kezdeti fogyókúrából náluk életmódváltás lesz. Megváltoztatják a szokásaikat, ezért náluk az eredmény is tartós lehet. Szóval náluk sem a fogyókúra az, ami tartós eredményt ad. Hogy is lehetne tartós egy időszakos „kúra” eredménye?

 

2. A fogyókúrák gyakran hízáshoz vezetnek

A szakirodalom szerint kb. a fogyókúrázók 2/3 része többet hízik vissza, mint amennyit a fogyókúra során leadott. Ez aztán a paradoxon! A fogyókúra valójában hizlal. Hogy miért? Ennek legalább négy oka van.

  1. A fogyókúra során a szervezet túlélő üzemmódba kapcsol, és jelentősen lecsökken az alapanyagcsere, vagyis a test lecsökkenti az energiafelhasználását.
  2. Nő a zsírraktározó enzimek mennyisége. A szervezet megpróbál a lehető legjobban spórolni, és a lehető legtöbbet elraktározni.
  3. Nő az étvágyfokozó hormonok szintje. A fogyókúrázó egyre éhesebb lesz. A teste így próbálja emlékeztetni, hogy enni kellene, mert túl kevés az üzemanyag.
  4. A fogyókúrás tilalmak hatására a fogyókúrázó csak még jobban kívánja a tiltott ételeket. A tiltott gyümölcs mindig a legédesebb. Minél jobban tiltod, annál vonzóbb lesz. A fogyókúrázó rengeteget gondol az ételekre, és egyre inkább sóvárog a zsírban- és cukorban gazdag ételek iránt.

Az önuralom csökken, a kísértés nő, és a fogyókúrázó egyszer csak bedobja a törölközőt, teleeszi magát, és visszatér a régi életmódjához. A leadott kilók gyorsan visszajönnek némi extrával együtt. A szervezet így próbál felkészülni a következő éhínségre.

 

3. A fogyókúrák csökkentik az intuitív táplálkozás képességét

A fogyókúrák arra tanítanak, hogy ne bízz magadban, hanem inkább diétás szabályokat kövess. Ne akkor, ne azt, és ne annyit egyél, amennyit szeretnél, hanem csak kövesd az étrendi útmutatást. Emiatt a fogyókúrázó kénytelen elnyomni a szervezete éhségjelzéseit. Ez hosszabb távon ahhoz vezet, hogy a belső jelzésekre való érzékenysége csökken, és már nem lesz képes ezekre a jelzésekre hagyatkozva étkezni.

Minél több fogyókúrán van túl valaki, annál kevésbé tud intuitíven étkezni. Ez nagy kár, hiszen az intuitív táplálkozás az alacsonyabb BMI-vel függ össze. Ha valaki kellően érzékeny a teste jelzéseire, képes éppen annyit enni, mint amennyire a szervezetének szüksége van. A fogyókúrázók ezt a képességet veszítik el.

 

4. A fogyókúrák negatívan hatnak a testösszetételre

Az alacsony kalóriatartalmú fogyókúrák nemcsak zsír-, hanem izomvesztést is okoznak. Ha túl alacsony a szervezet fehérjeellátása, kénytelen az izmok lebontásából biztosítani a szükségletet. Mivel az izom igen aktív szövet, még nyugalomban is több energiát fogyaszt, mint a zsírszövet. Minél izmosabb valaki, annál nagyobb az energiaszükséglete.

Ebből következik, hogy az izomvesztés miatt még tovább csökken a szervezet energiaszükséglete. Ha viszont a fogyókúrázó visszahízik, elsősorban a zsír fog visszajönni, és nem az izom. Így a fogyókúrázó nemcsak súlyosabb, de zsírosabb is lesz, mint korábban.

 

5. A fogyókúrák negatívan hatnak az alakra

Sajnos a zsírpárnák nem feltétlen oda mennek vissza, ahonnan lejöttek. A nők például gyorsan elkezdenek fogyni a mellükről, de a visszahízáskor inkább a fenék-comb-csípő régióra kerülnek a plusz kilók. Az eredmény: kövérebb kinézet, mint a fogyókúra előtt.

 

6. A fogyókúrák csökkentik az önértékelést

A fogyókúrás kudarcélmény a személyiségre sincs jó hatással. A fogyókúrázó magát okolja a sikertelensége miatt – noha a módszer már a kezdetek kezdetén kudarcra volt ítélve -, ezért csökken az önértékelése és az önbizalma. A fogyókúra a lelki egészségre nézve is káros. Komoly stresszt okoz, és rombolja a személyiséget.

 

7. A fogyókúrák növelik az étkezési zavarok kialakulásának esélyét

A fogyókúrák az étkezési zavarok bizonyított kockázati tényezői. A bulimiás és anorexiás lányok is csak egy ártatlannak tűnő fogyókúrával kezdték, ami aztán átvette felettük az uralmat. Sajnos néhányuknak ez az életébe is került.

 

8. A fogyókúrák növelik a túlevést stressz esetén

A kutatások szerint a fogyókúrázók nehezebben tudják evés nélkül kezelni a stresszt. Persze már maga a fogyókúra is egy stresszforrás, de ha erre még rájön néhány dolog, könnyen elszakad a cérna, és jöhetnek a vigasztaló falatok. Általában ilyenkor a zsírban és cukorban gazdag ételek a legkedveltebbek (például a csokoládé).

 

9. A fogyókúrák feszültebbé és ingerlékenyebbé tesznek

Angolul van is erre egy kifejezés: „hangry”. Ez a „hungry” (éhes) és az „angry” (dühös, mérges) szavakból lett összerakva, és nagyon jól kifejezi a fogyókúrázó állapotát. Éhes, de nem ehet annyit, amennyit szeretne, ezért igencsak ingerült. Ilyenkor jelentősen csökken a toleranciaszint, ezért az illető elég „harapós” kedvében lesz. A kiakadás garantált.

 

10. A fogyókúrák elveszik az idődet, az energiádat és a pénzedet

Ha valaki igazán odaszántan fogyókúrázik, akkor elég sok időt és energiát kell rászánnia. Be kell vásárolnia a megfelelő alapanyagokat (amik általában nem túl olcsók), el kell készítenie a megfelelő ételeket, és ha van családja, a többieknek is össze kell dobnia valamit. A fogyókúrázás leköti a figyelmet, ezért nem sok idő marad a fontosabb dolgokra. Pedig az életnek sokkal többről kellene szólnia, mint a fogyókúra…

 

Következtetés

Nem érdemes fogyókúrázni. Ha szeretnél jobb egészséget és szebb alakot, akkor ne ezt a módszert válaszd!

A fogyókúrák nem vezetnek tartós fogyáshoz, és rengeteg mellékhatásuk van.

Ha készen állsz rá, hogy inkább az életmódodon változtass, ajánlom a Fogyókúra DETOX tanfolyamot, amit online is el tudsz végezni, és nagyjából annyiba kerül, mint egy fogyókúrás könyv – csak annál sokkal hasznosabb. Ez a tanfolyam segíteni fog, hogy ki tudj alakítani egy új életmódot, aminek sokrétű pozitív hatása lesz az életedre. További információért kattints ide!

Ha pedig inkább személyes segítséget szeretnél kattints ide!