5 dolog, amit tudnod kell a testsúlyodról

Te mikor álltál rá utoljára a mérlegre? Ha éppen fogyókúrázol, akkor esélyes, hogy éppen ma reggel. A mérleg ugyanis egy tipikus fogyókúrás eszköz. A fogyókúrázók szinte minden nap ráállnak (valaki napi többször is…), és igen nagy jelentőséget tulajdonítanak a mérlegen látható számnak. Ebben a cikkben szeretném őket meggyőzni, hogy ne függjenek annyira a mérlegtől.

1. A testsúly nem elég kifejező mérőszám

Bár a súlyod változásai lehetnek a fogyás vagy a hízás indikátorai, azt nem tudhatod meg belőle, hogy pontosan mi változott a szervezetben. A testsúly napról napra is változhat 1-2 kilót anélkül, hogy a testzsírszázalékod csökkenne vagy nőne.

Ha ma sok erősen sózott élelmiszert eszel, szinte biztos, hogy holnapra feljebb megy a súlyod. Ez nem azért van, mert felszedtél 1-2 kilót, hanem csak azért, mert a só megköti a vizet, és a tested víztartalma lesz magasabb.

A mérlegtől nem fogod megtudni, hogy mennyi zsír és izom van a szervezetben, noha ez az, ami igazán számít. Gyakran megesik, hogy valaki életmódot vált, többet mozog és egészségesebben eszik, de mégsem változik jelentősen a súlya. Igen ám, de ha belenéz a tükörbe, azt fogja látni, hogy sokkal csinosabb és jobban állnak rajta a ruhák. Sokszor a tükör többet árul el a változásokról, mint a mérleg.

2. A BMI félrevezető

A BMI vagy testtömegindex a tápláltsági állapot megállapítására szolgál, de igencsak félrevezető lehet. A következőképpen tudod kiszámolni: oszd el kg-ban mért testsúlyodat a méterben mért testmagasságod négyzetével (kg/m2). Ha az érték 25 fölötti túlsúlyos vagy, ha 30 fölötti, akkor pedig elhízott. Kivéve, amikor nem!

Vegyünk például egy testépítőt, aki 180 cm és 120 kg. A BMI-je 37 kg/m2, vagyis az elhízott kategóriába sorolhatjuk, noha alig van rajta zsír. Nos, ezért nem olyan jó mérőszám a BMI. Nem veszi ugyanis figyelembe a testösszetételt.

Bár a BMI hasznos lehet az epidemiológiai vizsgálatok elvégzéséhez (például annak megállapításához, hogy körülbelül mennyi hazánkban a túlsúlyosak és elhízottak aránya), az indivídum szintjén azonban fenntartásokkal kell kezelni, hiszen nagyon félrevezető lehet. Attól még, hogy valakinek normál a BMI-je, lehet, hogy van rajta súlyfelesleg, és attól még, hogy valakinek magas a BMI-je nem biztos, hogy fogynia kellene.

3. Ami igazán számít, az az izom- és testzsírszázalék

Ha ráállsz a mérlegre megtudhatod, mennyi a tested teljes tömege, de amit igazán szeretnénk tudni az az, hogy ebből mennyi az izom, és mennyi a zsír. Vannak emberek, akiknek viszonylag alacsony a testsúlya és a BMI-je, de mégsem mondhatjuk őket egészségesnek, mert túl kevés rajtuk az izom, viszont és arányában több a zsír. Mivel térfogat arányosan az izom sokkal nehezebb, mint a zsír, lehet valakinek teljesen normális a testsúlya úgy, hogy közben túl magas a testzsírszázaléka.

Ha elmúltál 30 éves, és nem végzel rendszeresen testedzést, akkor az izomtömeged évről évre csökken. Ha mégsem változik a súlyod, az csak azért van, mert az izom helyére zsír kerül. Javaslom, hogy végezz összehasonlító elemzést a néhány évvel ezelőtti fürdőruhás fényképeiddel, és látni fogod a minőségi különbséget, amit egy szám nem fejezhet ki.

Ha az elmúlt időszakban életmódot váltottál, és többet sportolsz, valószínűleg nőtt az izomtömeged. Mivel a zsír sokkal könnyebb, mint az izom, elképzelhető, hogy a súlyod nem változik, de az biztos, hogy a tükör ilyenkor sem hazudik. Ha jobban nézel ki, és kényelmesebbek a ruháid, akkor valószínűleg jelentősen csökkent a testzsírszázalékod, de mivel az izomzatod is fejlődött, a mérlegen nem látszik a különbség. Ne hagyd, hogy a mérleg elvegye a kedvedet! Nagyon jó úton haladsz, engedd, hogy a tükör és az ismerőseidtől jövő bókok meggyőzzenek!

4. Meghatározó, hogy hol tárolódik a felesleg

Az elhízásnak is több megjelenési formája van. Ezek közül a legrosszabb az, ha a felesleg nagy része a hason helyezkedik el. A hasi zsír van a legkárosabb hatással az egészségre. Mivel gyulladást vált ki a szervezetben, növeli a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját.

Ha igazán szeretnéd tudni, hogy szükséged van-e fogyásra, ne a mérleget használd, hanem a centit! A derékkörfogat mérése igencsak mérvadó az egészség szempontjából. A mérés kivitelezéséhez a mérőszalagot a csípőcsont és a legalsó borda közötti szakasz felénél kell körbevezetni, ami a legtöbb embernél nagyjából a köldök magasságában van. Ha kész vagy értékeld az eredményt az alábbiak szerint!

Ideális derékkörfogatok:

  • Nőknél 80 cm alatt
  • Férfiaknál 94 cm alatt

Ha ennél lényegesen nagyobb a derékkörfogatod, ideje életmódot váltani! (Javaslom, hogy jelentkezz be hozzám az Életmódváltó Csomagra!)

5. Az egészség sokkal többről szól, mint a testsúly

Akármit is mutasson a mérleg, az csak egy szám. Az egészség ennél sokkal többről szól. Az egészséges életmód, ami magába foglalja az egészséges táplálkozást, a rendszeres testmozgást és a lelki egészséget is, sokkal fontosabb, mint az, hogy mit mutat a mérleg.

By | 2018-04-03T10:36:26+00:00 2018, március 27|

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás