A hizlaló ételek mítosza

Csokoládé, fánk, dobos torta, fehér kenyér, chips… Ezeket nem szabad enni, mert hizlalnak! Vagy mégsem? Ebben a cikkben leleplezem a hizlaló ételek mítoszát.

A fent felsorolt zsírban és/vagy cukorban gazdag élelmiszerekre általában két jelzőt szoktunk mondani: hizlaló és egészségtelen. Nos, ezúton tájékoztatlak, hogy egyik jelző sem helyes.

Nincs olyan élelmiszer az üzletek polcain, ami elfogyasztva egészségkárosodást és hízást okozna – hacsak nem eszünk belőle túl sokat.

A kulcs a mennyiség!

Biztosan észrevetted már, hogy vannak olyan természetesen sovány emberek, akik nem tiltanak el maguktól semmilyen ételt, és mégis soványak maradnak. Előfordul, hogy csokit, chipset vagy péksüteményeket esznek, de mégsem híznak el tőle. Miért?

Nagyon egyszerű a válasz: mert összességében nem esznek többet, mint amennyit a szervezetük felhasznál. Ha kellemesen jóllaktak, abbahagyják az evést. Legközelebb csak akkor esznek, ha újra éhesek lesznek, vagyis ha észlelik a szervezetük éhség-jelzéseit. Ezt hívják intuitív táplálkozásnak – ha az illető, akkor eszik, ha éhes, de csak addig eszik, míg jóllakik.

Létezik egy másik csoport is, akik étkezésére az jellemző, hogy mindenféle hizlalónak titulált ételt eltiltanak maguktól, de összességében mégis többet esznek ezekből az ételekből, mint az intuitív evők – ők a fogyókúrázók.

A fogyókúrázó a fogyás érdekében eltilt magától minden zsírban és cukorban gazdag ételt, hisz azokban igen sok a kalória. Igen ám, de hosszú távon általában nem bírja tartani a szabályokat. A tiltott ételek folyamatosan csábítják, hívogatják, hogy egyen belőlük. De a fogyókúrázó vasakarattal ellenáll a kísértéseknek – egy darabig.

Vannak nagyon motivált, igen nagy önfegyelemmel bíró emberek, akik egész sokáig bírják az aszkéta életet, de előbb vagy utóbb a többség bedobja a törölközőt. Amikor már nem tud ellenállni, eszik egy kicsit az általa hizlalónak tartott ételből, majd úgy érzi: „Most már úgyis mindegy! Már elrontottam a diétám. Majd hétfőn újrakezdem.”

És jön a nagy zabálás. Ami eddig tiltólistán volt, az most nagy mennyiségben kerül a gyomorba. Sokkal többet eszik belőlük, mint az intuitív evő, aki sosem tiltotta el magától ezeket az ételeket.

Ez a fogyókúrázás paradoxona. A fogyni vágyó arra törekszik, hogy ne egyen, de végül sokkal többet eszik, mint a nem-fogyókúrázó. És persze a leadott kilók visszajönnek.

Miért? Azért, mert evett a hizlaló ételekből?

NEM! AZÉRT, MERT TÚL SOKAT EVETT BELŐLÜK!

Önmagában hizlaló étel nincs.

Akkor válik valami hizlalóvá, ha az illető túl sokat eszik belőle. Két kis kocka hizlalónak tartott csokoládéban kevesebb a kalória, mint egy szent fogyókúrás ételnek tartott almában.

Elsősorban nem attól hízik el valaki, hogy mit eszik, hanem attól, hogy mennyit eszik.

Akkor ne is törődjünk a minőséggel?

Dehogynem! Nem minden élelmiszernek ugyanaz a hatása a testünkre.

Dietetikusként azt javaslom, hogy az étrended alapját képezzék a teljes értékű, növényi élelmiszerek. Ezekben van a legtöbb tápanyag, amire nagy szüksége van a szervezetednek.

Ugyanakkor, azt nem javaslom, hogy minden mást tilts el magadtól. Az egészséges étrend nem jelenti egyik élelmiszer tilalmát sem, csupán a helyes arányokat kell megtalálni. A helyes arány pedig személyenként eltérő. Ezt mindenkinek magának kell megtalálnia.

És van még egy nagyon fontos tényező: hogyan hat rád az adott étel? Tanulj az intuitív evőktől! Ők ugyan nem írnak tiltó listákat maguknak, de vannak élelmiszerek, amiket mégsem fogyasztanak. Nem azért, mert „hizlalnak”! Csupán azért, mert nem esnek jól nekik. Lehet, hogy finomak, de nincsenek jó hatással a szervezetük működésére, vagy nem jó tőle az emésztésük, ezért ezeket inkább nem eszik. Nem külső szabályok miatt, hanem saját tapasztalatból, belső meggyőződésből. Talán az ízük jó, de minek együk, ha rossz hatással vannak a közérzetünkre?

 Törvények helyett szabadság

A merev diétás szabályok nem működnek. Minél jobban tiltunk magunktól valamit, annál jobban fogjuk kívánni. Így egész nap az jár majd a fejünkben, hogy mint nem szabad enni. Ez előbb-utóbb éppen ahhoz vezet, amit el próbálunk kerülni.

Én azt tanácsolom, ne állíts magadnak tilalomfákat. Ne arra koncentrálj, mit nem szabad! Az intuitív evők szabadságban élnek. Néha csokit esznek, de mégsem lesz tőle bűntudatuk. Nem külső szabályokra hagyatkoznak, hanem a szervezetük jelzéseire. Ennek pedig nagyon pozitív következményei vannak.

evés bűntudat nélkül

Ez a kép jelképezi az általad beszúrt forrás kódot. A kép csupán a kód helyét jelzi, a kód által megjelenített elem méreteit és elrendezését nem, erre használd az előnézet gombot!