3 nevelési eszköz, ami elhízáshoz vezethet

Ma már számos tudományos vizsgálat bizonyítja, hogy a szülők nevelési stílusa hatással van a gyermek étkezési szokásaira és a testsúlyára is. Ebben a cikkben bemutatok három olyan szülői gyakorlatot, ami hozzájárulhat, hogy a gyermekből egészségtelenül táplálkozó, túlsúlyos felnőtt legyen.

Kedves szülők, ha jót akartok a gyermekiteknek, az alábbi nevelési eszközöket NE alkalmazzátok!

 

1. Az étel, mint JUTALOM

„Ha ötös lesz a matek dolgozatod, kapsz egy tábla csokit.”

„Ha megírtad a leckét, ehetsz egy jégkrémet.”

Bár a finom ételek valóban örömforrást jelentenek, ettől még nem megfelelő jó motivációs eszközök. Ha valaki már kisgyermek korában megtanulja, hogy ha valamit jól csinál, azért finom étel a jutalom, akkor felnőttként is ezt a szokást fogja követni.

„Ma keményen dolgoztam, ezért megérdemlek egy kis csokoládét.”

Ha nem is mondják ki, nagyon sokan gondolkodnak ehhez hasonló módon. Ha viszont az evést a teljesítményedtől teszed függővé, akkor mi van a szervezeted jelzéseivel? Az éhség és jóllakottság jelzéseknek kellene vezérelnie a táplálékfelvételt, és nem a sikereidnek!

Ha minden alkalommal édességet eszel, amikor valamit ügyesen elvégeztél, akkor könnyen meglehet, hogy túl sok édességet fogsz enni. Hosszú távon ez ahhoz vezethet, hogy teljesen leszoksz arról, hogy a szervezeted belső jelzéseire hagyatkozva étkezz, vagyis elveszítheted az intuitív táplálkozás képességét.

 

2. Az étel, mint BÜNTETÉS

„Ha nem takarítod ki a szobádat, nem ehetsz a sütiből!”

„Nem mehetsz el játszani, míg meg nem eszed az összes zöldséget a tányérodról!”

Egy másik gyakori jelenség, hogy a szülők büntetésre használják az ételeket. Ez több szempontból is nagyon káros. Amikor büntetésből megvonják a csokoládét és egyéb kevésbé egészséges ételeket, akkor azzal növelik az adott élelmiszer értékét. Mivel csokoládét csak akkor lehet enni, ha nem rosszalkodsz, ezzel a csoki magasabb szintű élelmiszer lesz, mint például a gyümölcsök.

A másik eset, ha azzal büntetnek a szülők, hogy valamit MEG KELL ENNI. Jellemzően ilyenkor valami egészséges élelmiszerről van szó, például a zöldségekről. Mivel ezeket az ételeket akkor is meg kell enni, ha a gyerkőc nem szeretné, igencsak negatívan fog hozzájuk viszonyulni. Az fog bevésődni az emlékeibe, hogy a csokoládé egy különlegesen értékes finomság, hisz csak akkor ehet belőle, ha jól viselkedett, ezzel szemben a zöldségek negatív nyomot fognak hagyni, hisz akkor is magába kellett őket erőszakolnia, amikor nem is akarta.

Csokoládé=Jutalom      Zöldség=Büntetés

Hát, ez aztán nem segíti elő az egészséges táplálkozást!

 

3. Az étel, mint VIGASZ

„Ó beütötted a térded? Gyere, egyél egy kis süteményt!”

„Ne szomorkodj! Csinálunk egy pudingot, és máris jobban fogod magad érezni.”

Az étel vigasztaló funkcióját már gyermekkorban elkezdik megtanulni a kicsik, de később is lesz olyan stimulus, ami ezt erősíti. Ki ne látott volna még olyan filmet, amiben a szerelmi bánattól szomorkodó nő csokoládéval vagy jégkrémmel vigasztalta magát?

Ha egy gyermek megtanulja, hogy a szomorúság ellenszere az evés, felnőttként is az ételekhez fog nyúlni, ha lelkileg kivan. (Esetleg rosszabb esetben az alkoholhoz.) Mivel senkinek nincs gondtalan élete, az efféle érzelmi evés könnyen elhízáshoz vezethet.

A legrosszabb az egészben az, hogy az evés nem is oldja meg a problémát! Az lehet, hogy átmenetileg jobban érzed magad tőle, de hosszabb távon csak még rosszabb lesz a helyzeted. Így lehet egy problémából rövid időn belül kettőt csinálni (ahogy itt már korábban írtam róla).

Hát nem lenne jobb, ha inkább arra tanítanád meg a gyermekedet, hogyan lehet a nehézségeket proaktív módon megoldani?

 

Kedves szülők és leendő szülők!

A gyermeketek sokáig egyedül rátok van utalva. Az, hogy hogyan nevelitek, és milyen példát mutattok nekik az egész életükre hatással lesz. Nagyon nagy a felelősségetek!

A gyermeketek úgy született, hogy a szervezete belső jelzéseire hagyatkozva étkezik, vagyis tökéletes intuitív evő. Bele van kódolva, hogy képes legyen a szükségleteinek megfelelően szabályozni a táplálékfelvételét. Ha jót akartok neki, ne rontsátok el a fenti nevelési módszerekkel! Inkább támogassátok abban, hogy egészséges kapcsolata alakuljon ki az ételekkel. Ebből egész életében profitálhat majd.

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás