Létezik méregtelenítő diéta?

Ilyenkor tavasszal sokan döntenek az életmódváltás mellett. Ideje jobban odafigyelni a táplálkozásra, és tenni valamit az egészségünk érdekében. Hogyan is kezdjük? Mi lenne, ha egy tisztítókúrával indítanánk, vagyis belevágnánk egy méregtelenítő diétába? Azt javaslom, mielőtt elkezded, olvasd el ezt a cikket!

Valóban vannak méreganyagok a testünkben?

Igen, mindenkinek vannak a szervezetében méreganyagok. Még azoknak is, akik nagyon egészségesen táplálkoznak, mindenből “biót” vesznek, és sosem vesznek a szájukba mesterséges adalékanyagot tartalmazó ételeket. A méreganyagoknak két fő csoportja van:

  • Endotoxinok: ezek azok a méreganyagok, amelyek a szervezetünk normál működése során keletkeznek, tehát nem kívülről visszük be őket. Ilyen például a karbamid, ami a fehérjék lebontása során keletkezik, vagy a húgysav, ami a nukleotidok lebontásának mellékterméke. Mindkét anyag felszaporodása súlyos kórállapotot okozhat. Az előbbi esetben urémiáról vagy húgyvérűségről beszélünk, ami kómát és halált is okozhat (súlyos veseelégtelenségben fordulhat elő), az utóbbinál, vagyis a húgysav felszaporodásánál a köszvény kialakulása fenyeget.
  • Exotoxinok: ezek a méreganyagok kívülről kerülnek a szervezetünkbe az ételekkel és italokkal, a levegővel és a bőrön keresztül. Sajnos a mai világban ezeket a toxinokat sem tudjuk teljes mértékben elkerülni, de tudatos életmóddal jelentősen csökkenthető a bevitelük.

Mi az a méregtelenítés?

Az a folyamat, mely során a szervezet eliminálja az exo- és endotoxinokat. Ebben legfőképp a májnak és a vesének van kiemelkedő szerepe. A méreganyagok a vizelettel, széklettel, izzadással és kilélegzéssel távozhatnak a testünkből.

Létezik méregtelenítő étrend?

Ahogy az előbb olvashattad, a méregtelenítés főként a máj és a vese feladata. Ebből következik, hogy NEM bizonyos ételek által történik. Valójában nem létezik méregtelenítő tea vagy méregtelenítő hatású étel. E tekintetben tehát méregtelenítő diéta sincs.

Akkor bele se kezdjek?

Attól még, hogy a megfogalmazás helytelen, ezeknek a diétáknak nagyon is sok haszna lehet. Bár maguk az ételek nem fognak méregteleníteni, de hozzájárulhatnak a szervezet méregtelenítő munkájának hatékonyságához. Más szóval: támogathatják a szervezet egészséges működését.

Dietetikusként, nagyon is hasznosnak vélem azokat az étrendi változtatásokat, amik hozzájárulnak a szervezet egészséges működéshez.

Sajnos az interneten rengeteg butaságot lehet olvasni, és sok ilyen detox diéta cseppet sem mondható egészségesnek. Azt javaslom (amit máskor is): vizsgáld meg a forrást! Csak hiteles forrásból fogadj el tanácsokat, nehogy az új „egészséges életmódod” hiánybetegségek kialakulásához vezessen!

Néhány tipp

Végezetül, hadd adjak néhány javaslatot a szervezet méregtelenítő munkájának támogatásához!

  1. Igyál bőségesen tiszta vizet! – napi 1,5 liter a minimum!
  2. Egyél legalább 5 adag zöldséget és gyümölcsöt minden nap! – ha megvan a napi 0,5 kg, pirospont!
  3. Fogyassz élelmi rostban gazdag ételeket! – pl. karfiol, káposzta, gomba, málna, eper
  4. Rendszeresen szerepeljen az étrendedben joghurt vagy kefir! – az egészséges bélflóra fenntartásáért
  5. Végezz rendszeres testedzést – izzadásgátló nélkül! Az izzadás jó!
  6. Böjtölj! – a böjt egy fantasztikus eszköz az egészség fokozására, további infó róla ebben a videóban

 

Remélem segítettem, hogy jobban meg tudd ítélni a méregtelenítő diéták létjogosultságát. Ha pedig nem vagy biztos benne, hogy egy konkrét étrend jó hatással lenne-e a tested működésére, kérdezz meg egy dietetikust. Mondjuk engem. 🙂

 

 


Felhasznált forrás:

http://www.eatright.org/resource/health/weight-loss/fad-diets/whats-the-deal-with-detox-diets

By |2018-04-28T08:15:21+00:002016, december 15|