Mi az az intuitív táplálkozás?

Az intuitív táplálkozás egy adaptív étkezési mód, amely a szervezet belső jelzéseire épül. Ez a szemlélet elutasítja a fogyókúrázó mentalítást, hiszen a szakirodalom szerint a korlátozó diéták az esetek többségében többet ártanak, mint használnak.

Az intuitív táplálkozás lényege, hogy nem külső szabályokra, hanem a szervezetünk belső jelzéseire alapozzuk az étkezésünk. Ahogy a testünk rendkívül kifinomult módon képes szabályozni a testhőmérsékletünket, a szívműködésünket vagy az ionháztartásunkat, ugyan úgy képes lehet a táplálékfelvétel megfelelő szabályozására is – ha hagyjuk!

Amikor egy egészséges csecsemő világra jön, tökéletes intuitív evő. Mivel még nincs semmilyen táplálkozástudományi ismerete, még nem befolyásolják a reklámok vagy a kulturális szokások, egyetlen dologra tud hagyatkozni: a teste jelzéseire. Ha megéhezik, sírással jelzi. Optimális esetben édesanyja elkezdi szoptatni, majd ha a kicsi jóllakott, abbahagyja a szopást. Ha legközelebb ismét megéhezik, ismét jelzi, hogy enni szeretne. Egy ilyen csecsemő pontosan annyi anyatejet vesz magához, hogy a számára egészséges tempóban növekedhessen. Sajnos azonban, ahogy felcseperedik egyre több olyan befolyás éri, ami megzavarhatja ennek a kifinomult szabályozó rendszernek a működését.

Ebben sokszor részesek a szülők is, hisz nagyon gyakran az ételeket használják jutalom vagy büntetés gyanánt. Pl. „Ha jól viselkedsz a boltban, kaphatsz egy csokoládét”, „Ha nem eszed meg, ami a tányérodon van, nem mehetsz játszani”. Ilyen és ehhez hasonló tényezők hatására a legtöbb ember idővel teljesen elfelejti, hogyan kell intuitíven, vagyis a szervezet belső jelzéseivel összhangban étkezni.

Azok a felnőttek, akik mégis meg tudják őrizni ezt a képességüket, igen szerencsés helyzetben vannak. Számos kutatásból tudjuk, hogy azok, akik intuitíven táplálkoznak, jellemzően a normális testsúllyal rendelkeznek. Az elhízottak körében viszont egyáltalán nem jellemző ez a fajta étkezési mód. A túlsúlyos emberek inkább külső tényezőkre figyelnek, ha az evésről van szó. Mondok néhány példát:

  • Akkor esznek, ha delet üt az óra, függetlenül attól, hogy éhesek-e vagy sem.
  • Ha megkínálja őket valaki egy kis édességgel, szívesen elfogadják, függetlenül attól, hogy éhesek-e vagy sem.
  • Gyakran előfordul, hogy az evést használják az érzelmeik vagy a stressz kezelésére. Pl. esznek, ha unatkoznak, szomorúak, magányosak vagy idegesek.
  • Néha teljesen eltiltanak maguktól bizonyos ételeket (pl. fogyókúrázás céljából), de amikor elfogy az önuralmuk, teleeszik magukat ugyanezekből. A tiltott gyümölcs mindig a legédesebb.
  • Általában annyit esznek, amennyi előttük van. Nem hagynak maradékot a tányéron, sőt néha még másokét is „eltakarítják”.
  • Előfordul, hogy annyit esznek, hogy már rosszul érzik magukat.

 

Ezzel szemben az intuitíven étkező normál súlyú emberekre a következők jellemzőek:

  • Akkor esznek, ha éhesek. Nem gondolkodnak egész nap az evésről.
  • Attól még, hogy elérhető és gusztusos egy étel, még nem feltétlenül esznek belőle. Náluk az evés elsősorban az éhség csillapítására való. Nem azért élnek, hogy egyenek, hanem azért esznek, hogy éljenek.
  • Általában azt eszik, ami jól esik nekik. Az ételválasztás fő motivációja nem az étel kalória- vagy tápanyagtartalma, hanem az, hogy szeretik-e az adott ételt.
  • Általában annyit esznek, amennyivel kellemesen jóllaknak. Ha a tányéron lévő étel felétől is jóllaknak, nem eszik meg az egészet.
  • Nem csinálnak lelkiismereti kérdést az evésből. Ha csokit kívánnak, csokit esznek, és nem ostorozzák magukat miatta. Nem osztják fel az ételeket „jó” és „rossz” kategóriákba.
  • Ha egy bizonyos ételtől rosszul érzik magukat, akkor máskor inkább nem esznek belőle.

Az intuitív táplálkozás alapja a bizalom. Bizalom abban, hogy a szervezet tudja, mire van szüksége, és ezt különféle jelzésekkel tudomásunkra is hozza. Aki csecsemőkora óta így étkezik, annak ez automatikusan és könnyedén megy. Aki azonban már régóta nem figyel a szervezete belső jelzéseire, annak ez valóban nehézséget okozhat. Az intuitív táplálkozás képessége könnyen elveszthető, de szerencsére újra lehet tanulni. Nem olyan egyszerű, de lehetséges. És szerintem nagyon megéri!

Ha van kérdésed az intuitív táplálkozással kapcsolatban, írj erre a címre: info@fogyokuradetox.hu

Ha szeretnél többet is megtudni az intuitív táplálkozásról, nézd meg ezt az oldalt: intuitivtaplalkozas.blog.hu