Nem minden egészséges, ami LOW-CARB!

Jelenleg egy paradigmaváltás zajlik a táplálkozástudományban. A zsírt egyre inkább kezdik felmenteni, és helyette a szénhidrátot ültették a vádlottak padjára. Ha az internetről gyűjtesz információkat az egészséges táplálkozásról, akkor nagy valószínűséggel egyre több olyan cikkel találkozol, ami az alacsony szénhidráttartalmú (angolul low-carb) étrend előnyeire hívja fel a figyelmet. Ha pedig elmész bevásárolni, egyre több szénhidrátcsökkentett terméket találhatsz az üzletek polcain. Mindezek fényében, ideje megfogalmaznom egy figyelmeztetést:

ATTÓL MÉG, HOGY VALAMI ALACSONY SZÉNHIDRÁTTARTALMÚ, MÉG NEM BIZTOS, HOGY EGÉSZSÉGES!

Nem szeretnék ebben a cikkben konkrét termékeket lejáratni, de szeretnék adni némi támpontot az egészséges táplálkozás érdekében.

1. Nem minden szénhidrát rossz!

Valamiért az emberek szeretnek végletekben gondolkodni, ezért könnyen átesnek az egyik szélsőségből a másikba. Az egyértelmű tény, hogy a túlzott cukor és finomított szénhidrát fogyasztás nincs jó hatással a szervezet működésére, de ez még nem jelenti azt, hogy minden szénhidrátot ki kellene zárni az étrendből!

A zöldségekben, gyümölcsökben és teljes értékű gabonákban a szénhidrátokon kívül rengeteg hasznos vitamin, ásványi anyag és élelmi rost van, amelyek hozzájárulnak a szervezet egészséges működéséhez.

Az elképzelhető, hogy valaki jobban érzi magát egyes gabonafélék elhagyásával, de ettől még ez nem lehet univerzális tanács. Mindenkinek meg kell találnia a számára ideális szénhidrátforrásokat.

2. Légy óvatos a speciális termékekkel!

Sajnos manapság rendkívül gyakori az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség. Ezekben a betegségekben érdemes alacsonyabb szénhidráttartalmú diétát követni, de ez nem jelenti azt, hogy speciális szénhidrátcsökkentett termékeket kellene vásárolni. Egy egészséges low-carb diétát simán fel lehet építeni teljes értékű, természetes élelmiszerekből. Egyáltalán nincs hozzá szükség speciális élelmiszeripari termékekre!

Ráadásul ezekben a termékekben sokszor rengeteg adalékanyag van, amikre semmi szüksége a szervezetednek. Azt javaslom, nézd meg az összetevők sorát! Ha úgy látod, elég hosszú a felsorolás, és néhány összetevőt még kiolvasni is nehéz, valószínűleg jobban jársz, ha nem vásárolod meg.

3. Nem csak a szénhidrát számít!

Az, hogy mennyi szénhidrátot fogyasztasz, csak egyetlen eleme az étrendednek. Ezen kívül számos egyéb fontos tényező van, ami egyáltalán nem elhanyagolható az egészség szempontjából. Íme, néhány:

  • Fehérjebevitel

A tudomány mai állása szerint a túl magas fehérjebevitel (főleg állati eredetű) nem tesz jót az egészségnek. Ha nem eszel sok szénhidrátot, de mellette húst eszel hússal, nem az egészséges táplálkozás elveit követed.

  • Zsírbevitel

Ha drasztikusan lecsökkented a szénhidrátbeviteledet, kénytelen vagy megnövelni a zsírbeviteledet. Nagyon nem mindegy azonban, hogy ezt hogyan csinálod! Egyes zsírsavak túlzott bevitele káros lehet az egészségre, ezért érdemes szakember segítségét kérni az egészséges zsiradék összetételű étrend kialakításához.

  • Energiabevitel

Attól még, hogy valaki alacsony szénhidráttartalmú étrendet követ, nem lehetetlen, hogy túl sok kalóriát fogyasszon. Önmagában a szénhidrátcsökkentés még nem feltétlenül garantálja a fogyást.

  • Mikrotápanyag bevitel

Ha teljesen kizárod az étrendedből a gabonákat, a keményítős zöldségeket, és a gyümölcsök jelentős részét, jobban oda kell figyelned a megfelelő vitamin és ásványi anyag bevitelre. Minél korlátozóbb diétát követsz, annál nagyobb a veszélye a tápanyaghiányok kialakulásának. Még egy ok, hogy felkeress egy dietetikust, aki segít beállítani az étrendedet (ajánlom az Étrendbeállító Csomagot!).

  • Élelmi rost bevitel

Bár a rostokat nem tudjuk megemészteni, mégis rendkívül fontos szerepük van a szervezetünk működése szempontjából. Szükségesek a jó emésztéshez, és az egészséges bélflóra fenntartásához. Az élelmi rostok legjobb forrásai a zöldségek, gyümölcsök, teljes értékű gabonafélék és olajos magvak. Ha rosszul állítod össze az alacsony szénhidráttartalmú étrendedet, könnyen kialakulhat rosthiány, aminek székrekedés a következménye. Az egészséges low-carb diétának mindenképp sok zöldséget kell tartalmaznia, hogy ez megelőzhető legyen!

  • Folyadékbevitel

A megfelelő folyadékbevitel is létfontosságú. Fogyassz naponta legalább 1,5-2 liter tiszta vizet!

  • Alternatív édesítőszerek

Ha valaki úgy dönt, hogy lemond a cukorról és a mézről, de az édes íz élvezetét szeretné megtartani, alternatív édesítőszerek után kell néznie. A leggyakrabban alkalmazott cukorpótlók a mesterséges édesítőszerek, melyek a tudomány mai állása szerint kedvezőtlenül hatnak az egészségre (további információk ebben a cikk-sorozatban).

Összefoglalás

Véleményem szerint egy jól összeállított alacsony szénhidráttartalmú étrend nagyon is jó hatással lehet az egészségre. Ehhez azonban tudatosan oda kell figyelni, hogy milyen élelmiszerekből állítjuk össze a diétát. Ha igazán egészséges akarsz lenni, azt javaslom, kerüld a szénhidrátcsökkentett „műanyag” termékeket, és válaszd a teljes értékű, természetesen alacsony szénhidráttartalmú élelmiszereket!

 

Ha nem vagy biztos benne, hogy hogyan állítsd össze az étrendedet, szívesen segítek benne. Ajánlom figyelmedbe az Étrendbeállító Csomag akciót, ami csak limitált ideig elérhető, ezért, érdemes kihasználni a lehetőséget.

By | 2018-02-23T13:42:39+00:00 2018, február 23|

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás