PCOS és krónikus fáradtság

A mai rohanó világban nem ritka, hogy valaki gyakran érzi magát fáradtnak. Ez legtöbbször a túl sok munkának és a kevés pihenésnek tudható be. De mi van, ha Te folyton kimerült vagy?

Ha policisztás ovárium szindrómád van, fokozott mértékben tapasztalhatsz fáradtságot. Ennek több oka is lehet, melyekkel minden PCOS-es nőnek érdemes tisztában lenni.

PCOS és krónikus fáradtság

1. Helytelen étrend

A PCOS-es nők nagy része inzulinrezisztens, így a sejtjeik nehezebben veszik fel a vérből az energiát adó glükózt. Következmény: energiahiány → fáradtság.

Ha egy inzulinrezisztens nő cukorban és egyéb finomított szénhidrátokban gazdag ételeket eszik, a vércukor- és inzulinszintje gyorsan az egekbe szökik, melyet rövidesen a vércukorszint lezuhanása követ. Az alacsony vércukorszint tünete a fáradtság, így az evés után nem sokkal azt fogod érezni, jó lenne lefeküdni, pihenni egyet.

Ha odafigyelsz a megfelelő étrendre, akkor a fáradtságnak ezt az okát könnyedén kiküszöbölheted. Ha szeretnél többet tudni a PCOS-barát étrendről, kattints ide!

 

2. Dehidráció

Már mérsékelt folyadékhiány is csökkent energiaszinthez vezet. Figyelj oda, hogy minden nap igyál meg legalább 1,5 liter vizet!

 

3. Mozgáshiány

Akkor is érdemes mozogni, ha túl fáradtnak érzed magad hozzá. Testmozgás hatására energikusabb leszel, és jobban fogod magad érezni, hála az endorfinoknak.

Egy vizsgálat szerint már heti háromszor 20 perc alacsony intenzitású testmozgás (pl. gyaloglás) is jelentősen csökkenti a fáradságérzetet. Napi 20 perc séta bárkinek belefér az életébe, aki valóban akarja. Ráadásul még spéci sportfelszerelésre sincs hozzá szükség. Nagyszerű mozgásforma!

 

4. Egészségügyi okok

A következő egészségügyi problémák szintén krónikus fáradtsághoz vezethetnek:

  • Vashiány

Ha erős a menstruációs vérzésed, nem eszel húst vagy nagyon sokat edzel, akkor fokozott rizikód van a vashiány kialakulására. A vashiányos vérszegénység legfőbb tünete az állandó kimerültség, és a kis terhelésre is bekövetkező fáradtság.

  • Pajzsmirigy alulműködés

Ha a pajzsmirigyed nem termel elég hormont, annak is alacsony energiaszint lesz a következménye. Erről ebben a cikkben olvashatsz többet: PCOS és pajzsmirigy alulműködés

  • Cöliákia

A glutén miatt károsodott vékonybélből nem tudnak normálisan felszívódni a tápanyagok. Nem csoda, hogy ez az állapot is krónikus fáradtsághoz vezethet.

  • B12-vitamin hiány

Ha vegán étrendet követsz, fogamzásgátló tablettát vagy metformint szedsz, fokozott a rizikód a B12-vitamin hiány kialakulására. Amellett, hogy a B12-hiány krónikus fáradtságot okoz, idegkárosodáshoz is vezethet, szóval érdemes komolyan venni!

  • Depresszió

Sajnos ez sem ritka PCOS-ben. A depresszió motivációhiányhoz és fáradtsághoz vezethet, sőt akár alvászavarokkal is járhat. Ha fennáll nálad ez a probléma, mielőbb kérj segítséget egy szakembertől!

  • Alvási apnoe

Az obstruktív alvási apnoe elsősorban elhízottaknál alakulhat ki. Lényege, hogy alvás közben beszűkülnek vagy elzáródnak a légutak, így nem jut a tüdőbe elegendő oxigén. Eredmény: még sok óra alvás után is fáradt vagy. Ha a problémát a túlsúly okozza, fogyással meg is lehet szüntetni. Még egy ok az egészséges életmódra!

 

A legjobb gyógyszer az egészséges életmód

Ismét csak ide lyukadtunk ki. Az egészség fokozásának legjobb módja az egészséges táplálkozás, a rendszeres testmozgás, a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás és a lelki egészség megőrzése. Ha szeretnél ezekről többet is megtudni, gyere el az Aurum Életműhelyben tartott előadásainkra, melyekről itt tudhatsz meg többet: A PCOS életmód-terápiája előadás-sorozat Budapesten

 

 


Felhasznált forrás: Why Am I So Tired?