Tipikus fogyókúrás hibák 3. rész

Ebben a cikksorozatban bemutatom azokat a hibákat, amiket a fogyni vágyók leggyakrabban elkövetnek. Ha végigköveted ezeket a cikkeket, bizonyosan fel fogsz ismerni jó néhány gondolkodásbeli vagy viselkedési formát, amit érdemes lesz kijavítanod. Ha tartós eredményeket akarsz elérni, először a fejedben kell rendet tenni. Ez a sorozat éppen ebben lehet a segítségedre.

fogyókúra elrontása

Hibázás = Feladás

 

A tipikus forgatókönyv a következő: a túlsúlyos (vagy magát annak tartó) illető elhatározza, hogy lefogy. Ennek érdekében elkezd fogyókúrázni, és az étrendjét az adott diéta szabályaihoz igazítja. Akkor, annyit és azt eszi, amit a fogyókúra előír. Ez jelentheti azt, hogy számolja a kalóriákat vagy a szénhidrátokat, esetleg tilos és szabadon fogyasztható kategóriákba sorolja az ételeket.

A fogyni vágyó eleinte mindent precízen betart, és nagyon büszke is magára. Természetesen az eredmények is gyorsan kezdenek látszani: kevesebbet mutat a mérleg és egyel beljebb tudja csatolni az övét.

Csak egy probléma van: ma este vendégségbe hivatalos, ahol nem fogja tudni kontrollálni, mit tálal a házigazda. A stratégia a következő: csak semmi cukros és zsíros étel!

Elméletben nem tűnik olyan nehéznek, de amikor ott ülnek az asztalnál, és vendéglátó barátja megkínálja a kedvenc sajttortájával, az észérvek gyengének bizonyulnak. Úgy dönt, kér belőle egy kicsit.

Egy szelet után viszont a következőt gondolja:

„Elrontottam a fogyókúrát, de most már úgyis mindegy, szóval ma inkább jól érzem magam.
Majd holnap újrakezdem. Kérhetnék még egy szeletet? És egy pohár cola is jöhet!”

És mértékletesnek induló vacsorából túlevés lesz…

 

Ez nem egy ritka eset…

A fenti forgatókönyvet több tudományos kísérlet is igazolta. Hadd mutassak be kettőt!

Egy klasszikusnak számító kísérletben a résztvevők egy jégkrém kóstoláson vettek részt, de a kóstolás előtt a résztvevők egy részének el kellett fogyasztani egy vagy két tejturmixot. Ezt követően kapták meg a tesztelendő jégkrémet, amiből annyit ehettek, amennyit csak akartak.

A fogyókúrázó és nem fogyókúrázó alanyok viselkedése meglepően különböző volt. Azok, akik nem fogyókúráztak, és ittak tejturmixot, a tejturmix mennyiségével arányosan kevesebbet ettek a jégkrémből.

A fogyókúrázóknál egészen más volt a helyzet. Azok ették a legtöbb jégkrémet, akik a két adag turmixot kapták. Ezt nevezik „What-The-Hell” effektnek: „Az ördögbe is! Most már úgyis elrontottam a diétám. Majd holnap újrakezdem, de még előtte eszek ebből a jégkrémből egy kicsit…”

Egy másik vizsgálatban a fogyókúrázóknak pudingkóstoláson kellett részt venniük.  A résztvevők fele magas, a másik fele alacsony kalóriatartalmú csokoládé pudingot kapott. És itt jön a csel: ezeket a csoportokat is kettéosztották, és az egyik részüknek azt mondták, az ő pudingjuk alacsony kalóriatartalmú, a csoport másik feléé pedig magas.

Tehát a kis energiatartalmú pudingot fogyasztók egyik fele azt hitte, abban kevés a kalória, a másik fele pedig azt hitte, abban sok a kalória. Ugyan így a másik csoportban is.

Hogy kik ették a legtöbb pudingot? Azok a fogyókúrázók, akik azt hitték, az ő pudingjukban sok a kalória – noha egy részük alacsony kalóriatartalmú pudingot evett.

Itt is ugyan az történt tehát, mint az előző kísérletben. Ha a fogyókúrázó elrontotta a diétáját, vagy csak azt hiszi, hogy elrontotta, bedobja a törölközőt, és többet eszik a kelleténél. Nem túl logikus, ugye?

 

Hibázás = feladás?

Rengeteg fogyókúrázó csinálja ezt. Egy picit eltér a tervtől, megszeg egy szabályt, olyat eszik, amit nem kellett volna, és ahelyett, hogy korrigálna, inkább feladja az egészet, és teleeszi magát. Ezért is van az, hogy a legtöbb fogyókúrázó még többet hízik vissza a fogyókúrát követően, mint amennyit leadott.

Változtasd meg a hozzáállásodat, és jegyezd meg ezt a mondatot:

A hibázás lehetőség a tanulásra, és nem indok a feladásra!

Ha szeretnél tartósan lefogyni, akkor ideje másképp gondolkodnod. Ne merev fogyókúrás szabályokban gondolkodj! A tartós eredmények eléréséhez egyetlen út vezet: a szokásaid megváltoztatása. Ez egy hosszadalmas tanulási folyamat, amiben nem lineáris a fejlődés. Néha két lépést haladsz előre, és egy lépést hátra. A lényeg az, hogy ne add fel!

 

A cél nem a tökéletesség, hanem a fejlődés!

Attól még, hogy eszel egy szelet sajttortát, nem dől össze a világ. Nem fogsz egy nap alatt 2 kilót hízni, és ezzel nem rontod el az elmúlt hónapok munkáját. Ez csak egy szelet torta! Ha már megeszed, akkor élvezd! De ne egyél meg rögtön három szeletet, csak azért, mert egyet már megettél! Örülj neki, hogy ettél egy finom desszertet, és lépj tovább!

Az életmódváltás nem egy sprint, hanem egy maraton. Nem az számít, hogy milyen gyorsan kezdesz, hanem az, hogy mennyire vagy kitartó. Attól még, hogy néha lassabb a tempó, nem kell visszafordulni! Lényeg, hogy elindultál, és ha lassan is, de haladsz. Ha nem adod fel, előbb-utóbb be fogsz érni a célba.

Ugye, nem fogod feladni?

 

 

Segítsek?

Ha eljössz hozzám coachingra, személyre szabottan is segítek, hogy valóban elérhesd a céljaidat. Részletekért kattints ide!