Tipikus fogyókúrás hibák 5. rész

Ebben a cikksorozatban bemutatom azokat a hibákat, amiket a fogyni vágyók leggyakrabban elkövetnek. Ha végigköveted ezeket a cikkeket, bizonyosan fel fogsz ismerni jó néhány gondolkodásbeli vagy viselkedési formát, amit érdemes lesz kijavítanod. Ha tartós eredményeket akarsz elérni, először a fejedben kell rendet tenni. Ez a sorozat éppen ebben lehet a segítségedre.

fogyókúrás műanyagok fogyáshoz

 

Rendes ételek helyett „műanyagok”

Az utóbbi 100 évben az emberek étrendje igen sokat változott. Ha a dédanyám dédanyja ma bemenne egy élelmiszerboltba, egy csomó termékről nem is gondolná, hogy ehető. Régen még természetes ételeket ettek az emberek, ma már az élelmiszeripar termékeit. Fokozottan igaz ez a fogyókúrázókra.

Fogyókúrás ételek

Manapság egyre több fogyókúrázó választ speciális termékeket, azt remélve, hogy azok segítenek a fogyásban. Íme, néhány példa.

Mesterséges édesítőszerek

Elméletileg fantasztikusak, hiszen nem tartalmaznak kalóriát, és mégis édes ízűek. Dolce vita kalóriák nélkül? Nem biztos. Nincs rá tudományos bizonyíték, hogy a mesterséges édesítőszerek segítenének az elhízás megelőzésében vagy kezelésében. Ezzel szemben számos tudományos vizsgálat pozitív összefüggést mutatott a mesterséges édesítőszer-fogyasztás és a hízás között. Erről ebben a cikkben írtam bővebben: A mesterséges édesítőszerek hizlalnak?

Tény, hogy a túlzott cukorfogyasztás káros hatással van az egészségre, de attól még nem biztos, hogy egy kémiai laborban kikevert mesterséges anyag sokkal jobb lenne.

 

Szénhidrátcsökkentett termékek

Azt hiszem, manapság a legtöbb fogyni vágyó alacsony szénhidráttartalmú diétával próbálkozik. Bár nincs rá tudományos bizonyíték, hogy ezzel a módszerrel tartósabb fogyás érhető el, mint a kiegyensúlyozottabb összetételű diétákkal, rengeteg követője van ennek az irányzatnak.

Mivel hatalmas rá az igény, rengeteg szénhidrátcsökkentett terméket találhatunk a boltok polcain. Ezek nagy része szintén elég messze van a természetesnek nevezhető élelmiszerektől. Hadd mutassak egy példát. Íme, egy népszerű szénhidrátcsökkentett kenyér összetevői:

Búzaliszt, Ivóvíz, Kukoricakeményítő, Vitális búzaglutin, Élesztő, Maltodextrin, Finomított napraforgóolaj, Étkezési só, Fermentált búzaliszt, Szárított búzakovász, Kukoricapehelyliszt, Emulgeálószerek (nátrium-sztearoil-2-laktilát, zsírsavak mono- és digliceridjeinek mono- és diacetil-borkősav-észterei, zsírsavak mono- és digliceridjei), Savanyúságot szabályozó anyagok (glükono-delta-lakton, nátrium-acetátok, ecetsav), Lisztkezelő szer (aszkorbinsav)

Nem értesz minden szót? Akkor talán nem kellene megenned!

Attól még, hogy valamiben nincs sok szénhidrát, még nem biztos, hogy egészséges! Sőt, egyre több efféle „műanyagot” találhatsz az üzletek polcain.

 

Fogyókúrás porok

Minek fáradj az evéssel? Csak vedd meg ezt a terméket, keverd össze vízzel, és idd meg az étkezések helyett! A fogyás garantált…

Ezekből is egyre több van, és az a szomorú, hogy egyre több rájuk a vevő. Többnyire fehérjeporokról van szó, amik egyéb adalékanyagokkal vannak felturbózva, hogy biztosan leolvadjanak rólad a kilók.

Ha egész nap nem eszel rendesen, csak ilyen löttyöket iszol, akkor nem csoda, hogy fogyni fogsz. De gondolom, nem akarsz egész életedben ilyeneken élni? Rendes ételek helyett a fogyókúraipar által összeállított por. Szerinted ez egészséges?

 

Fehérje szeletek

Kellene egy kis fehérje edzés után? Csak dobj be egy fehérje szeletet! A táskádban is elfér. Gyors megoldás, és még finom is.

És miből van? Nézzük meg az egyik legnagyobb fehérjekészítményeket gyártó cég termékét!

Eper-banán ízű fehérjeszelet összetevői: Zero Protein Blend (tejsavófehérje izolátum, tejfehérje izolátum, tojásfehérje), kókuszzsír, frukto-oligoszacharidok, nedvesítőszer (glicerin), édesítőszerek (maltitol, szukralóz, szteviol glikozidok), ropogós részek (hidrolizált szójafehérje izolátum, tejsavó fehérje koncentrátum), víz, aromák, emulgeálószer (szójalecitin), zselésítő anyagok (karragén, kálium-klorid), tartósítószer (kálium-szorbát), DL-alfa-tokoferil-acetát, színezék (Allura Red AC)*.

És jár hozzá egy kis kiegészítés is:

*A gyermekek tevékenységére és figyelmére káros hatást gyakorolhat.

Ez lenne a legjobb választás edzés utánra? Szerintem nem…

 

Ne „műanyagokat” egyél!

A fogyáshoz nincs szükség speciális termékekre. Nagyon is normális élelmiszerekre van szükséged. Olyanokra, amiket már több ezer éve fogyaszt az emberiség: zöldségek, gyümölcsök, gabonák, húsok stb.

Ne attól akarj lefogyni, hogy hagyományos kenyér helyett szénhidrátcsökkentettet eszel, inkább vásárolj vagy süss magadnak teljes kiőrlésű lisztből készült jó minőségű kenyeret, és egyél belőle kevesebbet, mint szoktál.

A fent bemutatott „műanyagokra” semmi szüksége a szervezetednek. Teljes értékű élelmiszereket kellene enned, amelyek tele vannak természetes vitaminokkal, ásványi anyagokkal, antioxidánsokkal és még ki tudja mikkel, amiket még nem fedeztek fel a tudósok. Ha rám hallgatsz, inkább ezeket tanulod meg megfelelő arányban és mennyiségben fogyasztani.