Top 15 magas FODMAP-tartalmú élelmiszer

Ha rendszeresen emésztési panaszaid vannak, már többször jártál orvosnál, alaposan kivizsgáltak, de minden leleted normális, elképzelhető, hogy irritábilis bél szindrómád van (=IBS). Az IBS nagyon gyakori probléma, körülbelül az emberek 20%-át érinti. Sokan úgy élik az életüket, hogy nem is tudnak róla, és sajnos emiatt a megoldás sem jut el hozzájuk.

IBS-diéta

Az irritábilis bél szindróma leghatékonyabb kezelési módja a FODMAP-szegény diéta. Mivel egy korábbi cikkemben már részleteztem, miről is van szó, ezúttal nem megyek bele a részeltekbe. Röviden az a lényeg, hogy a fermentábilis szénhidrátokban gazdag élelmiszerek gyakran okoznak panaszt az érzékenyebb emésztőrendszerűeknek, és IBS-ben különösen tünetprovokálók lehetnek.

Nehezíti a helyzetet, hogy minden IBS érintettnek más az egyéni toleranciája, ezért nem lehet általános tanácsokat adni. Az étrendet személyre kell szabni, amihez egy összetett eliminációs diéta protokoll követésére van szükség. Ehhez nem árt egy témában jártas dietetikus segítségét kérni.

Annak érdekében, hogy legyen egy elképzelésed róla, hogy mely ételek okozhatják a panaszaidat, a folytatásban felsorolom a leggyakrabban fogyasztott magas FODMAP-tartalmú élelmiszereket.

Top 15 FODMAP-forrás

  1. Tej
  2. Bab
  3. Lencse
  4. Alma
  5. Körte
  6. Görögdinnye
  7. Cseresznye
  8. Vöröshagyma
  9. Fokhagyma
  10. Karfiol
  11. Káposzta
  12. Gomba
  13. Kenyér
  14. Méz
  15. Xilit édesítőszer

Kísérletezz!

Ha rendszeresen tapasztalsz puffadást, fokozott gázképződést, hasfájást, hasmenést vagy székrekedést, érdemes kísérletet tenned a legmagasabb FODMAP-tartalmú élelmiszerek időszakos elhagyásával. Ha IBS van a háttérben, nagy valószínűséggel javulást fogsz tapasztalni.

Ha személyre szabott segítséget szeretnél az étrended kialakításához, keress bizalommal!

By |2018-08-08T10:26:00+00:002018, augusztus 8|