4 sajnálatos tény a fogyásról

4 sajnálatos tény a fogyásról

Bár a túlsúlyos és elhízott emberek száma egyre magasabb, még mindig nincs olyan „csoda módszer”, amivel könnyen és gyorsan tartós fogyás érhető el. Nagyon-nagyon kevés elhízottnak sikerül véglegesen lefogyni. A legtöbben már 1 éven belül visszahízzák a leadott kilókat, sőt még egy kis ráadást is.

Miért van ez így?

Azért, mert a testünkbe bele van programozva a túlélési ösztön, és sokféle stratégiát tud bevetni, hogy megvédjen minket a túlzott fogyástól. Ennek köszönhető, hogy ha elkezdesz fogyni, a szervezeted adaptációs folyamatokat indít el. Ebből a cikkből megtudhatod, mi történik a fogyás következtében.

 

1. Alkalmazkodik az anyagcseréd

Az logikus, hogy ha kisebb lesz a testsúlyod, akkor az energiaszükségleted is csökken. Ha abból indulunk ki, hogy a napi kalóriaszükséglet kb. 30-35 kcal/testtömeg kg, akkor 10 kg fogyás nagyjából 300-350 kilokalóriával csökkenti az energiaszükségletedet. Sajnos a valóságban ennél rosszabb a helyzet. A vizsgálatok szerint az anyagcsere sokkal jobban lecsökken, mint amit a súlyvesztés indokolna. Ennek több oka is van. Például:

  • Csökken a pajzsmirigyhormonok és a leptin szintje
  • Az anabolikus (felépítő) hormonok szintje csökken, míg a katabolikus (lebontó) hormonoké nő → ez a zsírmentes testtömeg csökkenéséhez vezet, vagyis az izomvesztéshez
  • Hatékonyabbá válik az energiatermelés: hatékonyabb lesz a fehérje, szénhidrát és zsír ATP-vé alakítása, így a folyamat során kevesebb energia veszik el hőként (normális esetben a termelt energia 60-65%-a hőenergia)

A szervezet adaptációjának köszönhetően a fogyással együtt jelentősen lecsökken az alapanyagcsere. Csökken a szervezet által nyugalomban elhasznált kalóriák mennyisége, de ez még nem minden. Még a testmozgás közben elégetett energia is kevesebb lesz.

Az eredmény: a kezdeti gyors fogyás lelassul, és a szervezet alig várja, hogy visszapótolja a raktárakból elveszett zsírokat.

 

2. Zsírmentes testtömeget vesztesz

Minél alacsonyabb súlyról indítod a fogyás annál több izmot veszítesz. A szervezetnek szüksége van a fehérjére, és ha túl keveset eszel, az izmaid lebontásából fog hozzájutni.

Az eredmény: kevesebb izom.

 

3. Éhes leszel

Az inzulin és a leptin anorexigén , vagyis étvágycsökkentő hatású hormonok. A fogyókúra következtében mindkettő mennyisége csökken. Ezzel szemben a ghrelin szintje nő, ami egy étvágyfokozó hormon.

Az eredmény: nagyon éhes leszel.

 

4. Az elért súly megtartása nagy kihívás

Azoknak az embereknek, akik sikeresen leadták a testsúlyuk 10%-át, 80%-a már 1 éven belül visszahízik. Azt lehet mondani, hogy valójában a fogyás a kisebb feladat, az igazán nagy kihívás az elért súly megtartása.

Ez annak köszönhető, hogy a fent bemutatott adaptációs folyamatok nagy része a súlytartási fázisban is megmarad. Az anyagcsere alacsonyabb szintje és a fokozott étvágy pedig a visszahízás melegágya. Ha az illető nem bírja tovább a diétázást, és úgy dönt, kielégíti az étvágyát, jön a túlevés, és a leadott kilók gyors visszahízása. Mivel ilyenkor a szervezet igyekszik felkészülni a következő éhínségre, túlkompenzál, vagyis nagyobbra növeli a raktárakat, mint korábban. Ezért van az, hogy a fogyókúrázók 2/3-ad része többet hízik vissza, mint amennyit leadott.

Az eredmény: kövérebb leszel, mint a fogyókúra előtt.

 

Mi a megoldás?

Nos, ez nem olyan egyszerű, hogy itt pár sorban le tudnám írni.
Ha szeretnéd tudni, gyere el hozzám coachingra!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás