A glutén tényleg veszélyes és kerülendő?

Manapság egyre többen követnek gluténmentes diétát. Vannak, akik azért, mert valóban szükségük van rá (szakorvos diagnosztizálta náluk a cöliákiát), de vannak olyanok is, akik téves információkra alapozva döntenek úgy, hogy jobban járnak, ha kiiktatják a glutént az étrendjükből. A könyvesboltokban egyre több olyan könyv jelenik meg, melyek szerzői azt állítják, a gabonafélék egészségtelenek, és szerepet játszanak számos betegség kialakulásában. Ebből a cikkből megtudhatod a tudományos kutatásokon alapuló tényeket.

A glutén a búza fehérjéinek egyik frakciója, mely egyes embereknél autoimmun megbetegedést vált ki, melyet cöliákiának hívunk. A cöliákiás betegeknél a glutén hatására beinduló folyamatok következtében a vékonybél bolyhai elkezdenek elpusztulni. A negatív reakciót nem csak a búzában található glutén válthatja ki. Problémát okoz az árpában lévő hordein és a rozsban található secalin fehérje is. A zab avenin fehérjéje a cöliákiások legtöbbjénél nem váltja ki az autoimmun reakciót, így a gluténnel nem szennyezett zab fogyasztható számukra.

Nem azonos a cöliákiával a gabona allergia. Ez esetben csak az allergiás reakciót kiváltó gabonát kell kiitatni az étrendből (pl. a búzát), a többi gabonaféle nyugodtan fogyasztható.

Újabban egyre divatosabb „betegség” a nem-cöliákiás glutén érzékenység (non-celiac gluten sensitivity, NCGS), amelyet egyre többen ismernek fel magukon. Ez esetben egy elég bizonytalan tünetegyüttesről van szó, amelyet csak közvetve tudnak diagnosztizálni.

Előfordul az is, hogy irritabilis bél szindrómában (IBS) szenvedő betegek is glutén érzékenynek gondolják magukat. IBS-ben tünetfokozó lehet a búza fogyasztása, de az ő esetükben nem a glutén a felelős mindezért, hanem a búza fermentábilis szénhidráttartalma (az IBS diétájáról ebben a cikkben olvashatsz).

Együk vagy ne együk?

Vajon a glutén tényleg veszélyes és kerülendő? A cöliákiásoknak és gabona allergiásoknak mindenképp! De mi a helyzet a többiekkel? Ajánlom az alábbi videót a témában! (angol nyelvű)

By |2018-10-10T15:08:44+00:002017, február 16|