A kókuszzsír valóban segít a fogyásban?

Ha egy kicsit körülnézel a neten, azt fogod találni, hogy a kókuszzsír egy szuper fogyasztószer. Könnyen felszívódik és hasznosul a szervezetben. Nem raktározódik zsírszövetként, hanem azonnal elég, és energiává alakul. A kókuszzsír propagálói szerint, ha fogyni akarsz, mindenképp építsd be az étrendedbe ezt a zsiradékot. Ez a csodaszer állítólag segíti a fogyást, elveszi az étvágyat, és nagyszerűen csökkenti a hasi zsírt. Mindez tény vagy csak vélemény? Ebből a cikkből kiderül.

 

A kókuszzsír valóban különleges zsiradék, hiszen növényi olaj létére igen magas a telített zsírsav tartalma. Ezért van az, hogy nálunk szobahőmérsékleten általában szilárd halmazállapotú (kivéve a nyári kánikulában). Emiatt is terjedt el jobban a kókuszzsír elnevezés, noha hívhatnánk kókusz olajnak is. Mindkét elnevezés helyes.

De minek köszönhető, hogy egyesek szuperételnek tartják? Annak, hogy nem akármilyen telített zsírról van szó. Számos cikkben olvashatsz róla, hogy a kókuszzsír egy MCT, vagyis közepes szénláncú zsír (=Medium Chain Triglycerid).

Az MCT zsírt a következő jellemzőkkel illetik:

  • Segíti a fogyást
  • Főképp a hasi zsírból történő fogyást támogatja
  • Nagyon könnyen metabolizálódik, és nem raktározódik a zsírszövetben, a szervezet szinte azonnal elégeti
  • Alacsonyabb energiatartalmú, mint a többi zsír (8,3 vs. 9 kcal /100g)
  • Fokozza a termogenezist, ezért növeli az energialeadást
  • Tartós jóllakottságérzetet okoz

Tény, hogy az MCT zsírokat a szervezet másképpen dolgozza fel, mint a hosszú szénláncú zsírsavakat (=LCT, ilyenek vannak pl. a napraforgó- vagy olívaolajban). Az MCT a portális keringésbe kerülve azonnal a májba jut, az LCT pedig kilomikronba csomagolódva először a perifériás keringésbe kerül, és csak később jut el a májba. Valóban igaz, hogy az MCT egy kivételes zsír, és számos kutatás igazolja, hogy lehetnek pozitív hatásai, bár a „szuper fogyasztó szer” kifejezést erős lenne rá alkalmazni. Én inkább úgy mondanám, hogy valóban hozzájárulhat a fogyáshoz, amennyiben alacsony energiatartalmú étrenddel társul.

Egy kis bökkenő…

Igen ám, de van egy kis apróság, ami sokak figyelmét elkerüli: a kutatásokban használt MCT egy iparilag előállított olaj, amit kókusz- és pálmazsír felhasználásával laboratóriumban állítanak elő. Vagyis a legtöbb biztató eredménnyel kecsegtető vizsgálatot NEM is kókuszzsírral végezték.

A kókuszzsír MCT tartalma csupán 15%. A benne lévő telített zsírsavak nagy része a 12 szénatomot tartalmazó laurinsav, és nem a 8 vagy 10 szénatomot tartalmazó MCT. A laurinsav nem egészen úgy viselkedik a szervezetben, mint az iparilag előállított MCT.

Mivel tehát a kókuszzsír nagyrészt NEM is olyan zsírsavakból áll, mint amivel a fenti vizsgálatokat végezték, az eredmények sem vihetők át egy az egyben. A tudományos szakirodalomban található releváns vizsgálatok alapján nincs rá érdemi bizonyíték, hogy a kókuszzsír egy csodás fogyasztó szer lenne.

Ha szeretnél lefogyni, akkor továbbra is azt a kevésbé népszerű stratégiát tudom Neked javasolni, hogy változtass az életmódodon. Cseréld ki a szokásaid, élj egészségesebben, és nem maradnak el az eredmények!

 

Ha személyre szabott segítséget szeretnél, kattints ide!

 


Felhasznált irodalom: Today’s Dietitian Vol. 18, No. 10, P. 32

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás