A kudarcra ítélt fogyókúra ismérvei

Ha beírjuk a Google keresőjében a „fogyókúra” szót, kevesebb, mint 1 másodperc alatt, több mint 1 millió találat jelenik meg előttünk. Módszerekből nincs hiány, a túlsúlyos emberek száma mégis egyre csak nő. Mi lehet ennek az oka?

Véleményem szerint, a divatos fogyókúrák nagy része már a kezdetek kezdetén kudarcra van ítélve. A statisztikák szerint a fogyókúrázók 95%-a visszahízza a leadott kilókat, sőt esetenként többet is. Nem lehet ezt egyszerűen annyival elintézni, hogy a kövér embereknek nincs önuralmuk! Sokkal valószínűbb, hogy a többség még nem találta meg a számára működő stratégiát. Hogy segítsek csökkenteni a sikertelen próbálkozások számát, ebben a cikkben bemutatom a kudarcra ítélet fogyókúra 7 ismérvét.

1. Teljes élelmiszercsoportokat tiltólistára helyez

Például:

„Tilos a gabonafélék fogyasztása! Óvakodj a kenyértől, tésztától, és mindentől, amiben liszt van!”

„Tilos a húsfogyasztás!”

 „Kerüld a tejtermékeket!”

Ha kizárunk az étrendünkből akár csak egyet is a fő élelmiszercsoportok közül, fennáll a veszélye a hiánybetegségek kialakulásának. Nem véletlen, hogy az egészséges táplálkozás egyik alapelve, hogy étkezzünk változatosan. Minél többféle nyersanyagokból állítjuk össze az étrendünket, annál valószínűbb, hogy minden fontos tápanyagot magunkhoz veszünk.

2. „Annyit ehetsz, amennyit akarsz, és fogyni fogsz!”

Túl szép hogy igaz legyen, mégis sok fogyókúrás könyvben olvasható. Persze általában nem ilyen egyszerű a történet. Először megtiltják egy csomó élelmiszer fogyasztását, vagy kerek perec kimondják: ne egyél szénhidrátot. Ne aggódj, nem leszel éhes! Zsírból és fehérjéből annyit ehetsz, amennyit csak akarsz, és csodálatos módon fognak leolvadni rólad a zsírpárnák.

Valóban jelentős fogyást lehet így elérni, de milyen áron?

És meddig tudod tartani ezt a szélsőséges étrendet? Nos, az emberek többsége nem sokáig.

3. Dichotóm gondolkodás

Ez szinte minden divatos fogyókúráról elmondható. Azt jelenti, hogy a dolgok vagy feketék, vagy fehérek. Vannak „jó” és „rossz” ételek. A „rossz”, hizlaló, kalóriadús, zsírban vagy szénhidrátban gazdag ételekből tilos enni! Ha van ilyen étel a házadban, azonnal dobd ki a kukába! Ezekből egy falatot sem ehetsz! Legjobb, ha rájuk sem nézel!

A baj az, hogy nekünk, embereknek van egy nagy problémánk, ami már az Éden-kertben megmutatkozott: nem tudunk ellenállni a tiltott gyümölcsnek. Sőt, amint valamit megtiltanak nekünk, azonnal elkezdünk vágyakozni utána. Ha tilos a csoki, csokiról fogunk álmodozni. Ha nem ehetünk kenyeret, előbb-utóbb sóvárogni fogunk egy finom, illatos, frissen sült fehér kenyér után.

Ha hosszú távon sikeres, tartós fogyást szeretnénk elérni, nem tanácsos fekete-fehérben gondolkodnunk.

Van egy jó hírem! Le lehet fogyni anélkül is, hogy végérvényesen lemondunk kedvenc ételeinkről. Az egészséges táplálkozásban nincsenek tiltott élelmiszerek, csak kerülendő mennyiségek. Ez az, amit szem előtt kell tartanunk!

4. Milliomosnak kell lenned hozzá

Számos olyan fogyókúra létezik, ami valóban jelentős fogyást eredményez. Egyrészt lefogy a pénz a bankszámládról, másrészt sokkal vékonyabb lesz a pénztárcád. Nem szeretnék konkrét fogyókúrás gurukat megnevezni, de bizonyára neked is jut eszedbe valaki, akinek kiterjedt bolthálózata van, és saját márkás termékei megvásárlásához elég mélyen kell a pénztárcába nyúlni. Persze ennek nézhetjük a jó oldalát is, hisz egy olyan kenyérből, aminek kilója több, mint 2000Ft-ba kerül, biztosan nem fogsz annyit enni, mint egy olcsó fehér kenyérből. Csak az a baj, hogy nem mindenkinek van ennyi pénze…

5. Egész nap a fogyókúrával kell foglalkoznod

Korán felkelsz, hogy elkészítsd a megfelelő reggelit, majd elpakolod az előírt tízórait. Ez után megnézed a neten a munkahelyi étterem napi ajánlatát, hogy hosszas elemzés után megállapítsd: egyik étel sem illeszthető bele a fogyókúrádba. Sebaj, majd kiugrasz, és veszel egy salátát egy közeli boltban. De vajon abban hány kalória van? Hát, majd a munkahelyeden utánanézel a neten, míg a főnök nem figyel. És mi legyen vacsorára? Jaj, még ahhoz is be kell vásárolni…

Gyakorlatilag elmehet úgy az egész napod, hogy minden órában azon töröd a fejed, mit fogsz enni a következő étkezésre. Ez nem egészséges, és idővel valószínűleg más, sokkal fontosabb dolgok rovására fog menni.

6. Rossz hatással van a szociális életedre

Hazánkban az étkezések jelentik a legtöbb családi vagy baráti összejövetel középpontját. Ha elmész vendégségbe, biztos lehetsz benne, hogy meg fognak kínálni valamivel. Amennyiben a házigazda nem alkalmazkodik a speciális igényeidhez, két választási lehetőséged van:

  1. Nem eszel (ami meglehetősen udvariatlan lenne)
  2. Eszel, vagyis megszeged a fogyókúra előírásait

Egyik sem mondható jó megoldásnak. Vannak, akik inkább úgy döntenek, lemondják a meghívást. Így a fogyózás a társas kapcsolatok rovására mehet. Lehet, hogy egyszer eléred álmaid súlyát, de mi van, ha addigra elfogynak a barátaid? Kell lennie jobb megoldásnak!

7. Elveszik az evés öröme

Sokszor előfordul, hogy a fogyókúrázó olyan ételeket kényszerül enni, melyeket igazából nem is szeret. Nem ízlik neki a káposztaleves, de hát, ha ez az ára a karcsúságnak, akkor meg kell enni. Nagy adag salátákat eszik, hogy kitöltse a gyomrát, de közben azokról az ízletes ételekről álmodozik, amikről tudja, hogy nem, nem, nem szabad.

Ki bírja ezt hosszútávon? Szerintem nem sokan. De úgy vélem, nem is szükséges. Sokkal jobb fogyókúrák nélkül élni. Ha téged is érdekel a fogyókúrák nélküli egészséges életmód, iratkozz fel a Fogyókúra DETOX Start Programra, ami egy ingyenes e-mail tanfolyam!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás