A tea tényleg segíthet a fogyásban?

A tea a világon legnagyobb mennyiségben fogyasztott ital. Alapvetően három fő fajtája van: fekete, zöld és oolong. A világ teafogyasztásának 80%-át a fekete tea teszi ki.

Talán mindenki hallott már a különböző teafélék – főképp a zöld tea – pozitív egészségügyi hatásairól. Ez nagyrészt a növényben található polifenoloknak köszönhető, melyek igen erős antioxidáns hatásúak, ezért a rendszeres teafogyasztás csökkentheti a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát. Mindezek mellett úgy tűnik, a teázás a testsúlyszabályozásban is segíthet.

Egy kísérletben az oolong tea energiaháztartásra gyakorolt hatását vizsgálták. Rumpler és munkatársai négy különböző innivalót itattak a kísérleti alanyokkal három napon keresztül, napi ötször. A négy csoport a következő volt:

  1. Erős oolong tea (3 gramm tealevél 3 dl vízzel elkészítve)
  2. Gyenge oolong tea (1,5 gramm tealevél 3 dl vízzel elkészítve)
  3. Víz
  4. Fekete kávé (koffein tartalma megegyezett az erős teáéval)

 Az alanyok reggeltől délutánig másfél óránként ittak a megfelelő folyadékból, három egymást követő napon.

A kísérlet eredménye: az 1. és 4. csoport energiafelhasználása szignifikánsan megemelkedett a víziváshoz viszonyítva. Az erős teát fogyasztók átlagosan 67 kalóriával, a kávézók pedig 79 kalóriával adtak le többet a nap során. A zsíroxidáció (köznyelviesebben „zsírégetés”) az első csoportnál 12%-kal, a négyesnél pedig 8%-kal nőtt. Nem rossz!

Egy másik kísérletben normál testtömegű nőkkel itattak 3dl vizet, oolong teát és zöld teát. A kísérlet előtt megmérték a részvevők nyugalmi energiafelhasználását – ez a viszonyítási alap. Majd az alanyok megitták a megfelelő folyadékokat, és ezután 2 órán keresztül újra megmérték az energiafelhasználást.

A nyugalmi értékhez viszonyítva a kalóriafelhasználás az alábbiak szerint változott:

  • 3 dl víz: +2,7 kcal
  • 3 dl zöld tea: +11,8 kcal
  • 3 dl oolong tea: +26.5 kcal

Ez az eredmény kissé meglepte a kutatókat, hisz arra számítottak, hogy a magasabb koffeintartalmú zöld tea fogja a legnagyobb kalóriafelhasználást kiváltani. Hogy miért nem így történt? Valószínűleg az oolong teában lévő polifenolok minőségében keresendő a válasz.

A lényeg a gyakorlati tanulság: már egy csésze oolong tea is szignifikáns mértékben megemelheti a kalória-felhasználás mértékét. Igaz, hogy plusz-mínusz 26 kcal nem sokat oszt vagy szoroz, de ha minden nap több csészével is megiszol, az talán már hozzásegíthet az alacsonyabb testsúly eléréséhez. Feltéve persze, hogy nem teszel bele cukrot vagy mézet!

Még pár szó az oolong teáról

Az oolong tea egy hagyományos kínai teafajta. Feldolgozása szerint félúton van a zöld és fekete tea között. A zöld teát nem fermentálják, a feketét teljesen megerjesztik, az oolong pedig félig fermentált.

Az ősi kínai orvoslásban ezt a teafaját mindig is nagy becsben tartották. A zsírégetésen kívül rákmegelőző, antidiabetikus (cukorbetegség ellenes), vérnyomáscsökkentő, csonterősítő és fogszuvasodás ellenes hatásokat is tulajdonítanak neki. 

A rendszeres teafogyasztás egy nagyon jó szokás lehet. Érdemes beépíteni!

Segítség a jó szokások beépítéséhez ebben a videóban.

 


Felhasznált irodalom:

Dietary fats, teas, dairy, and nuts: potential functional foods for weight control? – The American Journal of Clinical Nutrition 2005;81:7–15.

 

 

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás