A túlevés legfőbb okai


1. Depriváció

Itt a tavasz, közeleg a fürdőruha szezon, itt az ideje, hogy leadj pár kilót. Ennek érdekében fogyókúrába kezdesz. Jó szigorúba, hogy minél előbb látható legyen az eredmény.

Mivel az egyik barátnődnek is nagyon bejött, elkezded a szénhidrátcsökkentett étrendet. Napi 160 gramm szénhidrátot engedélyezel magadnak. Rendkívül eltökélt vagy, ezért az első héten tökéletesen tartod a diétát, és le is megy három kiló. Örömmámorban úszol, és szinte már látod magad előtt csodálatosan karcsú testedet az új fürdőruhádban.

Csak egy apró probléma van. Nagyon éhes vagy, és már kezd herótod lenni a hústól és az egyéb szabadon fogyasztható ételektől. Kenyérrel és csokoládéval álmodsz, és egyre nehezebben mondasz nemet a csábító ételeknek.

Ismerős? A legtöbb fogyókúrázó lelkesen kezdi, de idővel kezd elfogyni az akaraterő. És mi jön ekkor?

A „Most már úgyis mindegy!” effektus. Először csak egy keveset eszik a tiltott ételből, aztán azt mondja „Most már úgyis mindegy! Ezt a diétát már elrontottam. Akkor legalább ma hadd érezzem jól magam.” És jön a fogyókúra utáni túlevés.

Ez nem jellemhiba. Ez törvényszerű. A test harcol az életben maradásért, ezért ha éhezteted, mindent meg fog tenni, hogy rávegyen az evésre. Ha pedig végre „rendes” kaját kap, akkor nem csak egy-két falatot kér belőle. Mivel éppen egy veszélyes éhezésen van túl, jobb lesz, ha most minél többet elraktároz. Szóval legjobb lesz, ha teleeszed magad, hogy a következő koplalást is túlélje.

És mivel a krónikus fogyókúrázó újra és újra ismétli ezt a kört, újra és újra depriváltságot él meg. Ha pedig valami tiltva van, nagyon-nagyon vonzóvá válik. Gondolj az Éden-kertre! A tiltott gyümölcs a legédesebb.

Aki merev szabályokkal próbálja szabályozni a táplálkozását, általában nem sokáig bírja, és a szabályok áthágása után törvényszerű a túlevés.

 2. Figyelmetlen evés

Szintén gyakori ok a túlevésre az, ha nem figyelsz oda evés közben. Az étkezést összekötöd egyéb tevékenységekkel. Pl. tévézel, számítógépezel vagy olvasol közben. Mivel az ember képtelen mindkettőre odafigyelni, általában az evésre nem jut elég figyelem. Ha pedig nem figyelsz a tested jóllakottság jelzéseire, könnyedén többet ehetsz, mint amennyire szükséged van. Főleg, ha hosszú filmet nézel…

 3. Túl éhesen kezdesz el enni

Hosszú és fárasztó napod volt. Még ebédelni sem volt időd. Amikor este végre hazaérsz, már kopog a szemed az éhségtől. Bármit fel tudnál falni. El is kezded a vacsorát, méghozzá elég gyors tempóban. A farkas éhes emberekre nem jellemző a lassú étkezés. Ja, és még egy dolog nem jellemző rájuk: a mértékletesség. Gyorsan és sokat esznek, ami könnyedén túlevéshez vezet. Nem véletlen, hogy a testsúlykontroll érdekében azt szoktuk tanácsolni, inkább többször egyél keveset. Így nemcsak a túlevést kerülheted el, de a vércukor- és energiaszinted is sokkal kiegyensúlyozottabb lesz.

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg!

Ez a kép jelképezi az általad beszúrt forrás kódot. A kép csupán a kód helyét jelzi, a kód által megjelenített elem méreteit és elrendezését nem, erre használd az előnézet gombot!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás