Amikor a változtatás kudarcba fullad

Azt gondolom, az emberek többsége legalább életében egyszer (de gyakran sokkal többször is) eljut arra a pontra, hogy nem mehetnek így tovább a dolgok. Változtatni kellene.

Sokszor ezt a változtatási vágyat az váltja ki, hogy az illető észreveszi: egyre többet mutat a mérleg, egyre szorosabbak a ruhák, és egyre nehezebb felmenni a második emeletre. Változtatni kellene…

A következő lépés általában az, hogy kitűznek maguknak egy célt, és nekikezdenek a változtatásnak. Valaki sikerrel jár, és valaki nem. Ebben a cikkben az utóbbival szeretnék foglalkozni.

Akiknek nem sikerül

Nagyon gyakori, hogy valaki szeretné leadni a súlyfeleslegét, és szeretne egészségesebbé válni, hogy végre jól érezze magát a bőrében. Kitűzi a célt: leadni 20 kilót december 31-ig, majd belevág a változtatásba. Elkezd egy fogyókúrás programot és egy edzéstervet, és gőzerővel halad a célja felé.

Eleinte sikerélménye is van, hiszen az első néhány hétben jelentősen csökken a súlya. Persze nem könnyű követni ezt az új életmódot, de látszik, hogy megéri, hiszen máris kevesebbet mutat a mérleg.
Egy darabig ez megy is, de aztán kezd lelassulni a fogyás, sőt meg is áll. A mérleg mutatója nem mozdul, de az új életmód fenntartása pedig egyre nehezebb. Ennél a fázisnál sokan el is vesztik a motivációjukat. Egyre kevésbé tartják be a fogyókúra szabályait, és az edzések is el-elmaradoznak. Aztán jön egy nehéz, stresszes nap, feladják az egészet, és végre esznek egy jót.

Az eredmény: csalódás, kudarc, bűntudat, önvád. Az illető önértékelése romokban.

De miért történt ez?

Egy könyvből1 szeretnék idézni, ami segíthet megérteni, mi történik az ilyen esetekben.

„Az új gondolkodási minták megtanulását és alternatív viselkedésmódok kipróbálását nem mindig koronázza rögtön siker. Nem láthatjuk előre, hogy a választott út tényleg működik, vagy hatékony-e. Néha nem reális célokból és elvárásokból indulunk ki.
Az elbátortalanított emberek a balul elsült tervekre vagy sikertelen próbálkozásokra gyakran személyes tehetetlenségük bizonyítékaként tekintenek. Csődtömegnek nevezik magukat, vagy a változás iránti vágyuk jelentőségét csekélyebbnek láttatják. Ahelyett, hogy célkitűzéseiket korrigálnák, és eljárásmódjukat a szituációhoz és az adott körülményekhez igazítanák, idő előtt kapitulálnak.
Azonban aki egy reményteljes célt vagy egy álmot egyszerűen felad, annak negatívvá válik az önértékelése. A lemondás arról, hogy személyes szándékait megvalósítsa, és merjen valamit feltételezni magáról, először látszólagos megkönnyebbülést hoz, azonban hosszú távon frusztrációba torkollik.”

Ahogy a fenti idézetben a szerző leírja a kudarcba fulladt próbálkozások fő oka, hogy nem reális célokból, elvárásokból indulunk ki, és ahelyett, hogy ezeket korrigálnák, inkább feladjuk az egészet.

Voltál már ezzel így? Elhatároztad, hogy megváltoztatod az életmódodat, hogy elérj egy bizonyos célt, de nem sikerült minden az elgondolásod szerint, ezért inkább feladtad. Ha viszont egyszerűen feladod az álmaid, negatívvá fog válni az önértékelésed. Lehet, hogy úgy tűnik, ez a könnyebb út, és valóban nem kell már a változtatás nehézségeivel küszködnöd, de az a frusztráció, ami a kudarc miatt van benned, nem fog elmúlni, és a negatív önértékelésed is tovább kísér– és kihat az életed minden területére.

Nem kellene ennek így lenni!

Ne add fel a céljaidat! Ne hagyd, hogy a nehézségek elbátortalanítsanak! Inkább alkalmazkodj! Lehet, hogy az első próbálkozásod nem vezetett sikerre, de ez még nem a világ vége. Ilyenkor érdemes feltenni magadnak a következő kérdést:

Biztos, hogy reális célt tűztem ki?

Nagyon fontos, hogy vizsgáld felül a célodat. Egy elérhetetlen ábránd kergetése bizonyosan frusztrációhoz fog vezetni. Tűzz ki reális célt!

Ha pedig úgy véled, elérhető a célod, akkor válts stratégiát! Ha ez első nem működött, próbálj ki egy másikat!

Bátorítsanak Thomas Edison szavai:

„A legnagyobb gyengeségünk az, hogy feladjuk a próbálkozást. A siker legbiztosabb módja az, ha még egyszer újra próbálunk valamit.”

Szóval ne mondj le az álmaidról, hanem tarts ki, és küzdj értük!

 

Ha a célod a fogyókúrák nélküli egészséges életmód, akkor tudok ajánlani Neked egy új stratégiát. Kattints ide!

 


1 – Monika Gruhl: A keljfeljancsi-stratégia (Dialog Campus Kiadó; 2013.)

 

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás