Az egészséges táplálkozás elhanyagolt kérdései

étrendi kérdések

Manapság nagyon divatos téma az egészséges táplálkozás. Rengeteg könyvben és honlapon olvashatsz róla, mit és mennyit kellene enni. Az egyik irányzat azt mondja, edd azt, amit az ősember evett, a másik azt mondja, legyél vega, a harmadik azt tanácsolja, drasztikusan csökkentsd a szénhidrátbeviteled, de a zsír nem számít. Sokféle irányzat, sokféle tanács. Egy azonban közös bennük: mind arra fókuszál, mit és mennyit egyél. Ez pedig nem elég.

Persze fontos a minőség és a mennyiség, de nem elég csupán ezekre figyelni. A táplálkozás ennél sokkal komplexebb dolog. Ha valaki csak arra fókuszál, hogy a diéta előírásainak megfelelően változtassa meg az étrendjét, akkor könnyen kudarcba fulladhat a próbálkozása. Ebben a cikkben bemutatok két olyan tényezőt, amire általában nem fektetnek elég hangsúlyt az emberek.

HOGYAN?

Az minden diétás könyvből kiderül, hogy milyen élelmiszerekből álljon az étrend, és a megfelelő adagnagyságokról is szokott szó esni, de azt a kérdést ritkán tárgyalják, hogy hogyan együnk. Véleményem szerint ez a kérdés is legalább olyan fontos, mint a mit és mennyit.

Az intuitív táplálkozás szemléletében a táplálkozás hogyanja kiemelt helyet kap. Az emésztésedre igen nagy hatása van annak, hogy milyen körülmények között eszel. Íme, néhány kerülendő példa:

  • Evés tévénézés vagy számítógépezés közben
  • Evés munka közben az íróasztalnál
  • Az étel villámgyors behabzsolása
  • Egész napos eszegetés a szervezet éhségjelzéseitől függetlenül
  • Családi étkezés veszekedéssel „fűszerezve”

Azt javaslom, fordíts több figyelmet arra, hogy hogyan eszel. Hidd el, ennek hatása lesz arra is, mit és mennyit eszel, sőt még az emésztésed is sokkal jobb lehet tőle.

A javaslataim a következők:

  • Evés közben figyelj az evésre! Ne tereld el a figyelmedet egyéb tevékenységek egyidejű végzésével!
  • A munkahelyeden is add meg a módját az evésnek! Ha van rá lehetőség, egyél az étkező helyiségben, és ne az asztalodnál!
  • Rágd meg jól az ételt, és élvezd az ízeket!
  • Ne siess! Egy főétkezésre legalább 20 percet rá kell szánni.
  • Ha másokkal együtt eszel, próbáljátok meg fenntartani a békét! Az étkezőasztal nem a veszekedés helye.

 

MIÉRT?

Egy másik elfeledett tényező, hogy miért is eszünk. Ezzel a kérdéssel ritkán foglalkoznak a diétás könyvek, pedig nagyon is fontos. Íme, néhány jellemző válasz:

  • Azért eszem, mert a diéta szerint most kell ennem
  • Azért eszem, mert ebédidő van
  • Azért eszem, mert most tudok szünetet tartani a munkában
  • Azért eszem, mert ideges vagyok, és kell egy kis stresszoldás
  • Azért eszem, mert tévénézés közben mindig enni szoktam
  • Azért eszem, mert unatkozom
  • Azért eszem, mert megkínáltak, és nem illik visszautasítani
  • Azért eszem, mert kell egy kis boldogsághormon
  • Nem is tudom…

Ezek nem a legjobb okok az evésre. Ha valaki efféle külső tényezőkhöz igazítja az étkezéseit, az nem a szervezete jelzéseivel összhangban étkezik, noha ez lenne a legideálisabb. Egy intuitív evő elsősorban azért eszik, mert éhes. Ez egy nagyon jó szokás, amit mindenkinek el kellene sajátítania. Ha egy ideje már nem igazán figyelsz oda a szervezeted éhség jelzéseire, akkor újra kell tanulnod ezt a képességet. Mint minden, ez is szokás kérdése.

Kezdd el gyakorolni már MA!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás