Az intuitív táplálkozás 4 pillére

 

Mivel dietetikus vagyok rengetegféle táplálkozási irányzattal találkoztam már, de évek óta egyet tartok a legjobbnak: az intuitív táplálkozást. Ez a fajta étkezési mód nem külső szabályokat erőltet rád, hanem a szervezeted belső jelzésein alapul. Ebben a cikkben bemutatom az intuitív táplálkozás négy pillérét.

1. FELTÉTEL NÉLKÜLI ENGEDÉLY AZ EVÉSRE

Egy intuitív evő számára nincsenek tiltott ételek. Mivel nem követ diétás szabályokat, bármilyen ételt ehet, amit csak szeretne. Ez egyesek szerint igen veszélyes, hisz úgy vélik, hogy ez a szabadság egészségtelen étrendhez vezethet. A gyakorlat azonban nem ezt mutatja. Az intuitív táplálkozással kapcsolatos kutatásokból tudjuk, hogy az intuitív evőknek igen változatos és egészséges az étrendje. Ezzel szemben, sok fogyókúrázó követ nagyon szigorú étrendet – egy darabig. De mivel a tiltás csak fokozza a vágyat, ezért a fogyókúra feladásakor jön a kontrollvesztett evés, amikor nem csak egy kis adag fogy el az adott ételből. A tiltott gyümölcs mindig a legédesebb. Ha nincs eltiltva, akkor már nem is olyan nagy szám.

 

2. TÁMASZKODÁS A SZERVEZET ÉHSÉG-JÓLLAKOTTSÁG JELZÉSEIRE

Egy intuitív evő érzékeny a szervezete jelzéseire, és az étkezését ezekkel a jelzésekkel hangolja össze. Ha éhes, eszik. Ha jóllakott, abbahagyja az evést. Nincs szüksége kalória- vagy szénhidrátszámlálásra, hiszen a szervezete jelzésire hagyatkozva képes annyit enni, amennyire a testének szüksége van. Nem többet, nem kevesebbet.

 

3. ELSŐSORBAN FIZIKAI, ÉS NEM ÉRZELMI OKBÓL TÖRTÉNŐ EVÉS

Egy intuitív evő akkor eszik, ha éhes. Az evés kiváltója egy fizikai szükséglet. Az érzelmeit nem evéssel „kezeli”. Nem akkor eszik, ha szomorú, magányos, ideges vagy unatkozik. Akkor eszik, ha fizikai éhséget érez. Az érzelmi szükségleteit nem ételekkel tölti be.

 

4. TEST-ÉTELVÁLASZTÁS KONGRUENCIA

Mivel egy intuitív evő odafigyel a teste jelzéseire, így tapasztalatból tudja, mely ételek, milyen hatással vannak rá. Ezt a tapasztalatot használja fel, amikor az ételválasztásra kerül a sor. Talán ezért is van az, hogy az intuitív evők alapvetően egészségesen táplálkoznak. A tested akkor működik a legjobban, ha a számára ideális „üzemanyaggal” táplálod. Ezt pedig érezni fogod, ha kicsit jobban odafigyelsz.

Mondok egy konkrét példát. Mivel én intuitíven étkezem, nincsenek számomra tiltott ételek. Megtehetném, hogy minden reggel egy kakaós csigával indítom a napot, de mégsem teszem, mivel tudom, hogy nem érezném magam túl jól utána, és nem adna hosszan tartó, kiegyensúlyozott energiát. Sokkal jobban működöm, ha reggelire eszem két tükörtojást, egy-két szelet teljes kiőrlésű kenyeret és egy paprikát. Tény, hogy ez a menü sokkal több tápanyagot is szolgáltat, de nem kellene dietetikusnak lennem ahhoz, hogy erre józan paraszti ésszel is rájöjjek. A tojásos reggeli hatására jobban érzem magam, ezért inkább azt reggelizem, mint a kakaós csigát. Nem diétás szabályok miatt, hanem azért, mert odafigyelek a testem jelzéseire.

 

Az intuitív táplálkozás a fogyókúramentes egészséges életmód egyik legfontosabb eszköze. Ezekről az eszközökről a Fogyókúra DETOX Start Programban tanulhatsz részletesebben.

 

 

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás