Dietetikai tudás – eszköz vagy fegyver?

A táplálkozástudományi ismereteket kétféleképpen lehet használni: eszközként vagy fegyverként.

Ha fegyverként használod, súlyos károkat lehet vele okozni, ha viszont eszközként, akkor nagyon sok pozitív hatást érhetsz el. Nézzük meg kicsit közelebbről mindkét felhasználási módot!

Mint fegyver

Megtanulod, hogyan kellene étkezni ahhoz, hogy egészségesebb légy vagy le tudj fogyni. Megismered az ételek tápanyagtartalmát, és tudod, miben mennyi kalória van. Már könnyedén be tudod sorolni az ételeket „jó” és „rossz” vagy „karcsúsító” és „hizlaló” kategóriába.

Ezen túl nagyon odafigyelsz, mi kerül a tányérra. Sőt, talán arra is, mit esznek a családtagjaid, barátaid. Ha olyan étel kerül az asztalra, ami tudásod szerint nem egészséges, máris kezdődik a háború. Ha máshol nem, a fejedben biztosan. Eszedbe jut, miben mennyi kalória vagy szénhidrát van, és hogy mennyire nem tesz jót a szervezetnek. Azt gondolod, a legjobb döntés, ha nem eszed meg.

Talán hangot is adsz a véleményednek, és a többieket is megpróbálod eltántorítani a „veszélyes” ételtől. „Ne edd meg, hisz tele van cukorral!”. Mindeközben egy másik hang is megszólal a fejedben: „Tudod, hogy mennyire finom. Inkább edd meg! Majd holnap diétázol, de ma élvezd az életet!”.

Ha ellen tudsz állni a kísértésnek, elégedett vagy, ha azonban beadod a derekad, és eszel az egészségtelennek tartott ételekből, akkor bűntudat tör rád. „Hogy tehettél ilyet? Tudod, hogy rossz, mégis ettél belőle! Hogy akarsz így lefogyni? Kövér disznó maradsz örökre!”.

Így válhat a dietetikai tudás fegyverré, amivel nemcsak magadnak, de a környezetednek is árthatsz.

Nem szabadna, hogy a táplálkozási döntéseid aláássák az önértékelésed!

Attól, hogy eszel vagy nem eszel valamit, nem leszel jobb vagy rosszabb ember.

Még a Bibliában is azt olvassuk: „Minden szabad nekem, de nem minden használ. Minden szabad nekem, de ne váljak semminek a rabjává. Az eledel a gyomorért van, a gyomor meg az eledelért”.

Jó, ha a táplálkozási ajánlásokat nem törvényként, hanem információként kezeled.

 

Mint eszköz

Ha a táplálkozási ajánlásokat információként kezeled, akkor máris hasznos eszközzé válnak. Eszközzé, amely hozzásegíthet a jobb választáshoz.

Nagyon nagy különbség van a két felhasználási forma között. Szabályok vagy választás? Én az utóbbira bátorítalak.

A táplálkozástudomány folyamatosan fejlődik, napról napra bővül a tudásunk. Szerintem érdemes arról tanulni, hogyan tarthatjuk jó karban a testünket egészséges táplálkozással, de vigyázni kell, hogy ne váljunk szélsőségessé.

Sajnos manapság nagyon sokan hirdetik, hogy egyes élelmiszerek mennyire károsak, míg másokat az egekbe emelnek jótékony hatásaik miatt. Vigyázz, mit hiszel el! Értékeld kritikusan a táplálkozási tanácsokat! Hacsak nem vagy allergiás vagy intoleráns egy bizonyos ételre, ne félj tőle! Egy-egy kevésbé kiegyensúlyozott étkezéstől még senki nem lesz elhízott, cukorbeteg vagy rákos.

Sokkal fontosabb az, hogy mit eszel napról napra, étkezésről étkezésre, újra és újra.

Milyen táplálkozási szokásaid vannak?

Azt javaslom, arra használd a dietetikai ismereteid, hogy jó étrendi szokásokat alakíts ki.

Ha tudod, hogy a fehér kenyér nem olyan tápláló, mint a teljes kiőrlésű változat, akkor építsd be azt a jó szokást, hogy általában az utóbbit eszed. És ha egy nap csak fehér kenyér lesz otthon? Akkor aznap edd azt, és ne legyen tőle bűntudatod! Másnap viszont vegyél újra teljes kiőrlésűt. Ennyi.

Törekedj a jó szokásokra, amik kialakításához kiváló alapot adhatnak a hiteles forrásból származó táplálkozástudományi információk.

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás