Érzelmi evés – mikor normális és mikor problémás?

Aszerint a táplálkozási filozófia szerint, amit én képviselek, az egészséges táplálkozás alapja az ételekkel való megfelelő kapcsolat. Ha itt problémák vannak, az kihat más területekre is, beleértve a testi és a lelki egészséget. Normális táplálkozás esetén az étel, az csupán étel, és nem az érzelmek kezelésének eszköze.

Nem akarom azt mondani, hogy az érzelmi evés teljes mértékben rossz és kerülendő. Úgy vélem, egy bizonyos fokig mindnyájunk táplálkozásának része. Természetes, hogy bizonyos ételek fogyasztásával kellemes érzések kapcsolódnak össze. A nagymama almás pitéjének elfogyasztása mindig is több pozitív érzelemmel fog együtt járni, mint egy közönséges sonkás szendvics megevése. Teljesen normális, hogy az ételekhez kapcsolódnak érzelmek, és nincs azzal semmi baj, ha élvezed az evést. Ahogy ebben a cikkben is írtam róla, úgy vélem, az evés örömét nem szabad veszni hagyni. A problémák ott kezdődnek, amikor az evést olyan szükségletek betöltésére használod, amire az nem alkalmas.

Az evés elsődleges funkciója a szervezetünk egészséges működéséhez szükséges tápanyagok biztosítása. Éppen ezért, akkor érdemes enni, ha valódi fizikai éhséget érzünk. Az idegesség, unalom, magányosság vagy szomorúság kezelésére nem az evés a legjobb eszköz. Az lehet, hogy egy rövid ideig segít elnyomni a valódi érzéseinket, de biztos, hogy nem fog közelebb vinni a megoldáshoz.

érzelmi evés

Az ételek nem arra valók, hogy orvosolják a lelki sebeket. Ha elhagyott a párod, és csokoládéba fojtod a bánatodat (mint Bridget Jones), attól még nem fog visszajönni az illető, Te viszont könnyen felszedhetsz magadra néhány kilót. Talán az evés ideje alatt jobban érzed magad, de hosszú távon csak tovább rontja a helyzetedet.

Az intuitív táplálkozás egyik alapelve a következő: Küzdj meg az érzelmeiddel evés nélkül! A stressz kezelésére sok millió jobb módszer van, mint az evés. Ezek elsajátítása csupán gyakorlás kérdése. Minél többet gyakorolod, annál jobban fog menni. Építs be új szokásokat az életedbe a feszültség levezetésére!

Mondok egy szuper lehetőséget: a mozgás. A testmozgás az egyik legjobb stresszkezelési eszköz. Amellett, hogy segít kiszellőztetni a fejedet, csökkenti a feszültséget, és még egészséges is. Ha legközelebb felidegesítenek, próbáld ki! Menj el sétálni vagy futni, és engedd ki a gőzt! Hidd el, ez jót fog tenni a testednek és a lelkednek is!

Találd meg az arany középutat!

Ahogy a cikk elején mondtam, nincs azzal semmi baj, ha szeretsz enni, és élvezed a finom ízeket. Teljesen normális, ha élvezed az evést. A baj akkor van, ha azért eszel, hogy évezd az életet. Ha az evés az egyetlen örömforrásod, akkor elég nagy a baj. Ha a negatív érzelmeidet ételekkel próbálod csillapítani, az nem fog előre vinni. Az ételek nagyszerű eszközök az éhség enyhítésére, de egyáltalán nem alkalmasak szerelmi bánat gyógyítására, vagy az stressz csökkentésére.

 

Ha úgy gondolod, számodra problémát okoz az érzelmi evés, kérj segítséget! Tegyél magadért!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás