Kisétkezések – segítenek a fogyásban vagy hozzájárulnak az elhízáshoz?

kisétkezések

A tízóraizás és az uzsonnázás nem is olyan régen vált népszerűvé. 100 évvel ezelőtt a legtöbb ember napi háromszor étkezett, és a főétkezések között egyáltalán nem ettek. Manapság igencsak elterjedt szokás, hogy a főétkezések közé kisebb falatozásokat iktatunk be. Sokan úgy vélik, ez az egészséges táplálkozás nélkülözhetetlen eleme. De vajon igazuk van?

 

Miért javasolják?

Számos olyan táplálkozási ajánlással találkozhatsz, ami azt javasolja, egyél naponta többször keveset. Azt mondják, a három főétkezést két vagy akár három kisétkezéssel kell kiegészíteni. Az ajánlást azzal indokolják, hogy ezzel fel lehet gyorsítani az anyagcserét, csökkenthető az éhség, és javítható a vércukorkontroll.

A szakirodalmat vizsgálva többféle, egymásnak ellentmondó eredményt találhatunk. Valóban vannak olyan vizsgálatok, melyek szerint a gyakoribb étkezés jobb súlykontrollal függ össze, de olyat is találhatunk, mely szerint a nagyobb étkezési gyakoriság növeli a túlsúly kialakulásának kockázatát.

 

Minek köszönhető az ellentmondás?

Egyrészt a minőségnek. Nagyon nem mindegy, hogy kisétkezés gyanánt egy almát vagy egy péksüteményt fogyasztasz el! És persze azt is figyelembe kell venni, hogy mennyit eszel a főétkezésekre. Ha napi háromszor bőségesen eszel, és ehhez adsz hozzá két-három kisétkezést, akkor ne várd azt, hogy leolvadnak rólad a kilók!

Véleményem szerint a napi háromszori és a napi ötszöri étkezés is lehet egészséges. Attól függ, kiről van szó, és miből állnak az étkezések. Hogy jobban rávilágítsak a dologra, mutatok két konkrét példát.

 

Béla étrendje

Béla egy 40 éves, ülő foglalkozású, elhízott férfi. Napi étrendje így néz ki:

7 óra – reggeli: 2 szalámis zsemle és egy pohár narancslé
10 óra – tízórai: 1 müzli szelet
13 óra – ebéd: 1 tányér daragaluska leves, 1 tányér milánói makaróni és 1 csésze tejeskávé cukorral
16 óra – uzsonna: egy vaníliás fánk
19 óra – vacsora: 3 db. virsli mustárral és 3 szelet fehér kenyérrel

Ha Béla azt gondolja, jól jár, hogy napi ötször étkezik, nagyot téved. Ez ebben a formában cseppet sem egészséges. A fenti étrenddel azt éri el, hogy gyakorlatilag egész nap magas szinten tartja az inzulinszintjét, ráadásul sokkal több szénhidrátot és kalóriát fogyaszt a szükségesnél. Nem csoda, hogy elhízott.

Ha szeretné tartani a napi ötszöri evést, jobban járna az alábbi étrenddel:

7 óra – reggeli: 2 teljes kiőrlésű lisztből készült zsemle körözöttel és paprikával
10 óra – tízórai: 20g mandula
13 óra – ebéd: 1 adag chilis bab barna rizzsel, 1 csésze feketekávé
16 óra – uzsonna: 1 őszibarack
19 óra – vacsora: 4-tojásos rántotta két szelet rozskenyérrel, 2 paradicsom

Katalin étrendje

Katalin egy 35 éves, ülő foglalkozású, normál súlyú nő. Napi étrendje így néz ki:

8 óra – reggeli: 1 tál zabpehely dióval, almával és natúr joghurttal
13 óra – ebéd: 1 adag grill csirke barna rizzsel és párolt zöldségekkel, 1 csésze feketekávé, 2 kocka étcsokoládé
18 óra – vacsora: 3 tükörtojás, 2 szelet teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, 2 paradicsom

Bár Katalin csak napi háromszor eszik, jól érzi magát és kiegyensúlyozott az energiaszintje. A fenti étrend energia- és tápanyagösszetétel szempontjából is megfelel a szükségleteinek, ezért semmiképpen nem akarnám lebeszélni erről az étkezési ritmusról.

 

Nincs mindenkinél működő sablon

Nem léteznek csodadiéták! Nincs olyan étrend, ami mindenkinél ugyan úgy beválik. Mivel minden embernek egy kicsit másképp működik a szervezete, nem lehet általánosítani. Az étrendet mindig egyénre kell szabni. Ha Te naponta hatszor eszel, de egészséges a testsúlyod, és így érzed jól magad, akkor egyél hatszor. Ha a napi három étkezéssel működsz jól, akkor egyél napi háromszor. De ne ess abba a hibába, hogy csupán a gyakoriságra figyelsz! Az egy dolog, hányszor eszel, de azt is vedd számításba, hogy mit és mennyit!

 

Ha kellene egy kis segítség a számodra legideálisabb étkezési minta kidolgozásához, keress bizalommal!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás