Megoldás krónikus fogyókúrázóknak

Szinte állandóan fogyókúráznak, mindig újabb és újabb hatásos módszerek után kutatnak, és kipróbálnak minden divatos stratégiát – ők a krónikus fogyókúrázók, akik sosem elégedettek az alakjukkal, ezért minden ígéretesnek tűnő lehetőséget kipróbálnak. Remélem, ezt is elolvassák!

Ha folyton folyvást különféle testsúlycsökkentő diétán vagy, ha egyszer leadsz pár kiló, máskor felszedsz legalább ugyanannyit, akkor ez a cikk Neked szól! Elárulom, mi megoldás a problémádra: az intuitív táplálkozás.

Bár mindenki nyerhet azzal, ha megtanul a szervezete belső jelzéseivel összhangban étkezni, azt hiszem, a legtöbb pozitív változást azok érhetik el, akik a fent bemutatott, krónikus fogyókúrázók csoportjába tartoznak. Most röviden összefoglalom, milyen lépéseken keresztül kell átmenniük.

1. Utasítsd el a fogyókúrázó mentalitást!

Ez az egyik legnehezebb lépés. El kell fogadnod, hogy a fogyókúrák nem jelentenek megoldást a problémáidra.

NINCS olyan módszer, amivel gyorsan, egyszerűen, mellékhatások nélkül tartósan le lehetne fogyni. Ha lenne ilyen, már régen nem lenne ennyi túlsúlyos ember.

Tanulj a tapasztalataidból! Sikerült már valaha tartósan lefogynod? NEM, hisz akkor nem lennél krónikus fogyókúrázó. Ideje belátni, hogy a fogyókúrák nem segítenek – sőt gyakran még ártanak is! Szabadulj meg végre a fogyókúrás könyveidtől!

2. Tartsd tiszteletben az éhséged!

Ha túl vagy az első lépésen, jöhet a többi, amelyek segítségével az intuitív táplálkozás elsajátítható.

Az első feladatod, hogy figyelj oda a szervezeted éhség jelzéseire. Az evés elsődleges funkciója az, hogy energiához juttassuk a testünket. Erre akkor van szükség, ha éppen nincs elég „üzemanyag a tankban”. Ezt a szervezeted különféle éhségjelzésekkel adja tudtodra.

Ha egy 1-10-ig terjedő skálát veszünk, ahol az 1 jelenti az éhezést, a 10 pedig azt, hogy kipukkadsz a túlevéstől, akkor célozd meg a 3-at. Próbálj meg akkor enni, amikor az éhség szinted a hármasnál van! Ha nem is vagy éhes, csak unalomból vagy stressz csökkentés miatt ennél, akkor keress valami más megoldást a helyzetre. Az evés nem erre való!

3. Békülj ki az ételekkel!

A fogyókúrázók időszakos túlevésének legfőbb oka az, hogy eltiltják maguktól kedvenc ételeiket. Ideje kibékülni a csokival! Nem egy-egy étel okozza az elhízást, hanem a szükségleten felüli evéssel van a baj.

Ha viszont Te eltiltod magadtól a számodra kedves ételeket, könnyen lehet, hogy egyszer csak elfogy az önuralmad, és alaposan teleeszed magad velük. Sokkal jobban járnál, ha nem címkéznéd fel az ételeket „jó” és „rossz”, „fogyókúrás” vagy „hizlaló” kategóriákba. Az intuitív evő a következőt teszi: megvárja, míg megéhezik, és ekkor azt az ételt eszi, amit szeret.

4. Intézz kihívást az Étel Rendőrség felé!

Az Étel Rendőrség székhelye a fejedben van. Amikor olyan gondolatokat hallasz, hogy „Jól viselkedtél, mert salátát ettél ebédre” vagy „Most nagyon rossz voltál, mert megettél egy szelet süteményt”, akkor pontosan az Étel Rendőrség hangját hallod. El kell utasítanod ezeket a gondolatokat! Attól még, hogy ettél vagy nem ettél valamit nem leszel jobb vagy rosszabb ember.

5. Érezd a jóllakottságot!

Ha már eljutottál oda, hogy AKKOR eszel, ha éhes vagy, és AZT eszed, amit valóban szeretsz, és jólesik neked, akkor jöhet a következő lépés, ami arra tanít meg, hogy ANNYIT egyél, amennyire a testednek szüksége van. Nem többet, nem kevesebbet.

Ezt a szervezeted jóllakottság jelzéseire hagyatkozva tudhatod. A fentebb említett éhség-jóllakottság skálán ezúttal a hetest érdemes megcélozni. Ez az a pont, amikor kellemesen jóllaktál, és megelégedtél az étellel. Ekkor már nem vagy éhes, de még nem is vagy kényelmetlenül tele. Ez az a „pont jó zóna”, ahol a legjobb abbahagyni az evést. Ha egy ideje már nem a szervezeted jelzései vezérlik a táplálkozásod, akkor ez a lépé nem lesz könnyű, de csak gyakorlás kérdése, és menni fog.

6. Fedezd fel a megelégedettség tényezőt!

Az, hogy mennyi étel elfogyasztása után hagyod abba az étkezést, nemcsak attól függ, mennyire laktató az adott étel. Az is nagyon fontos, mennyire elégít ki az az étel. Egy zacskó puffasztott rizs és egy natúr joghurt sosem lesz olyan kielégítő fogás, mint egy forró, illatos sajtos melegszendvics, noha energiatartalmuk közel azonos. Ideje abbahagyni a zsírszegény, szénhidrátszegény, íztelen fogyókúrás ételek fogyasztását. Sokkal jobban meg fog elégíteni az étkezés, ha olyan ételt eszel, ami valóban finom. Tapasztald ki, melyek azok az ételek, amik a legkielégítőbb étkezési élményt nyújtják a számodra!

7. Küzdj meg az érzelmeiddel ételek nélkül!

Mint mondtam, az evés legfőbb funkciója az, hogy energiával lássuk el a testünket. Így tudjuk biztosítani a működéséhez szükséges fehérjéket, szénhidrátokat, zsírokat, valamint a vitaminokat és ásványi anyagokat.

Sajnos nagyon sokan megtanulták, hogy a finom ételek segíthetnek a negatív érzelmek csillapításában is. Bár az evés hosszú távon semmilyen lelki problémát NEM tud megoldani, egy rövid ideig valóban segíthet, hogy jobban érezd magad. Igen ám, de ha akkor is eszel, ha nem is vagy éhes, a szervezeted nem elégetni fogja a kalóriákat, hanem elraktározni.

Véleményem szerint a legtöbb elhízott ember fő problémája az, hogy érzelmi evők. Esznek, ha unatkoznak, ha szomorúak, ha idegesek, sőt akkor is ha boldogok. Ideje szembenézni ezzel a problémával, és szükség esetén szakember segítségét kérni. Meg kell tanulnod, hogy az evést az éhséged megszüntetésére használd, és ne az érzelmeid kezelésére!

8. Tiszteld a tested!

Lehet, hogy nem vagy tökéletes topmodell alkat, de attól még NE utáld a testedet! Örülj annak, amid van, és próbáld meg abból kihozni a legtöbbet. A testalkatodon sajnos nem tudsz változtatni, így ha kicsit masszívabb alakod van, semmilyen módszerrel nem fogod tudni azt megváltoztatni. Lehet, hogy le tudsz adni pár kiló zsírt, és fel tudsz szedni egy kis izmot, de magát a testalkatod nem tudod lecserélni. Jobban jársz, ha ezt elfogadod.

Hidd el, sokan örülnének egy olyan testnek, mint a tiéd! Lehet, hogy molettebb a mai szépségideálnál, de legalább jól működik. Ahelyett, hogy folyton a hibákat keresed magadon, keresd inkább azt, ami tetszik!

9. Testmozgás – Érezd a különbséget!

Felejtsd el azt, hogy a testmozgás a fogyás eszköze! Ne azért sportolj, mert utálod a tested, és szeretnéd azt megváltoztatni, hanem azért, mert szereted a tested, és a mozgás egy ajándék. Keress olyan mozgásformát, amit szívesen végzel, és gyakorold rendszeresen! Ne azért, hogy elégess pár kalóriát, hanem azért, mert jobban érzed magad tőle! Ez a fenntartható testedzés kulcsa.

10. Tiszteld az egészséged! – Egészséges táplálkozás

Ha sikeresen beépítetted az életmódodba a fenti kilenc lépést, készen állsz az utolsóra: törekedj arra, hogy tápláló élelmiszerekkel támogasd a tested egészséges működését! Ez nem azt jelenti, hogy mostantól tökéletesen kell étkezned! Nem az számít, mit eszel egyszer-kétszer egy héten, hanem az, amit újra és újra, napról napra fogyasztasz. Kísérletezd ki, melyek azok az ételek, melyek ízlenek is és az egészségedet is támogatják. És ne feledd: a cél a fejlődés, nem a tökéletesség!

Nincs tiltott étel, csak figyelj a tested jelzéseire! Így tudni fogod, mikor és mire van szüksége.

Röviden így tudod újratanulni az intuitív táplálkozás képességét. Bővebb információt az Intuitive Eating című könyvben találsz.

Ha szeretnéd végre abbahagyni a krónikus fogyókúrázást, máris elkezdheted a Fogyókúra DETOX Start Programot, ami teljesen ingyen van.

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás