Memória-megőrző táplálkozás

memória-megőrzés idős korban is

Az öregedés mindnyájunk számára elkerülhetetlen folyamat. Nagyon nem mindegy azonban, hogy milyen sebességgel történik. Egészséges életmóddal az öregedés jelentősen lelassítható, és a korral járó betegségek kialakulásának rizikója csökkenthető. Ebben a cikkben bemutatom, milyen étrendet javasolt követni annak érdekében, hogy idősebb korban se jelentsen gondot a dolgok észben tartása és az emlékezés.

Az alábbi javaslatok a Memory Preservation Nutrition programból származnak.

A memória-megőrző étrend jellemzői

Az étrend alapját a teljes értékű növényi élelmiszerek alkotják. Az állati eredetű élelmiszereket (pl. húsok) kisebb mennyiségben tartalmazza.

Jellemzője a magas antioxidáns tartalom, melyet az alábbi élelmiszerekkel lehet elérni:

  • Gyümölcsök (pl. bogyós gyümölcsök)
  • Zöldségek (kiemelten a zöld leveles zöldségek, pl. paraj)
  • Olajos magvak (pl. dió, lenmag)
  • Teljes értékű gabonák (pl. barna rizs, köles)
  • Fűszernövények (pl. kurkuma, zsálya, fahéj)

A zsiradékbevitel szempontjából az omega-3 zsírsavak bevitelét növelni, az omega-6 zsírsavakét csökkenteni kell. Javasolt élelmiszerek: extra szűz olíva olaj, avokádó, repceolaj, dió, lenmag, chia mag. A napraforgó olaj használatát érdemes csökkenteni, csak úgy, mint a telített és transz zsírsavak bevitelét.

A húsok közül előnyben részesítendőek a fehér húsok. Pl. csirke, pulyka. A feldolgozott húskészítmények nem javasoltak.

A bélflóra egészsége érdekében javasolt a fermentált tejtermékek fogyasztása. Pl. joghurt, kefir.

Mivel az étrend a teljes értékű élelmiszerekre épül a finomított szénhidrátok fogyasztása csökkentendő. A túlzott cukrozás és sózás helyett javasolt a fűszernövények változatos használata.

 

Természetesen ez az étrend csak a megelőzés egyik összetevője. Nagyon fontos a megfelelő alvás, a rendszeres fizikai aktivitás, a mentális stimuláció („agytorna”) és a szociális aktivitás is. Ha mindezekre odafigyelsz, akkor sokat teszel azért, hogy 100 évesen is jól vágjon az eszed.

 


Felhasznált irodalom:

Evidence-Based Memory Preservation Nutrition

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás