Merev szabályok helyett: EGYENSÚLY

Manapság rengeteget hallunk az egészséges táplálkozásról. Tévében, újságokban, interneten, mindenütt bombáznak minket olyan étrendi tanácsokkal, melyek javíthatják az egészségi állapotunkat, és segíthetnek megelőzni számos betegség kialakulását. Ez igaz is! A helyes táplálkozás nagyban hozzájárulhat az egészségünk megőrzéséhez, és a betegségek prevenciójához. A probléma azzal van, hogyan értelmezzük a nap, mint nap minket érő információkat. Ebben a cikkben ehhez szeretnék segítséget nyújtani.

Első a szűrés!

A leges legelső feladatunk a minket érő tengernyi információ megszűrése. Manapság nagyon sokan állítják magukról, hogy értenek a táplálkozástudományhoz. Legyünk óvatosak! Vizsgáljuk meg, honnan származik az információ! Én azt javaslom, elsősorban a táplálkozástudomány területén főiskolai végzettséget szerzett dietetikus szakemberektől származó tanácsokat keressük.

Második a javaslat beépítése

A legtöbb táplálkozással kapcsolatos javaslat elég egyszerű: edd vagy NE edd. Általában valamiről megtudjuk, hogy egészségtelen, ezért nem kellene fogyasztani, mert kövér/rákos/szívbeteg stb. lehetsz tőle. Másról meg azt mondják, nagyon egészséges, ezért egyél belőle sokat, mert akkor egészséges/szép/ sovány stb. leszel.

Az ilyen üzenetek veszélye a dichotóm gondolkodás, amiről egy korábbi cikkemben már írtam (lásd Az egészséges táplálkozás csapdája). Én a saját bőrömön tanultam meg ezt a leckét. Túl komolyan vettem néhány táplálkozási javaslatot, ami ráadásul nem is hiteles, szakértői forrásból származott, és jó néhány hónapra szélsőséges vegetáriánus, vegán lettem. Azt hittem, ha nem eszem, sem húst, sem tejterméket, sem tojást, akkor tökéletesen egészséges leszek. Tévedtem. Szerencsére nem kellett olyan sok idő, hogy rájöjjek, félre lettem vezetve.

Ma már tudom, hogy egy-egy étel elfogyasztása nem tesz valakit egészségessé vagy beteggé (kivéve néhány speciális esetet, mint pl. az allergia). Ami igazán számít, az az, mit eszünk újra és újra, nap, nap után, évről évre.

Ha elfogadsz tőlem egy tanácsot, inkább ne állíts magad elé merev szabályokat. Ahelyett, hogy eltiltod magadtól a kedvenc ételeidet, inkább TÖREKEDJ AZ EGYENSÚLYRA. Azok a táplálkozási tanácsok, amiket a hozzáértő szakemberek mondanak, kutatások által megalapozott hiteles információk. Érdemes őket megszívlelni, de nem érdemes merev szabályokká alakítani.

Mutatok egy példát. Az alábbi szöveget az Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének hírleveléből másoltam ki.

„A magas koleszterinszint bizonyítottan a szív- és érrendszeri megbetegedések fő rizikófaktora. Ez a tényező az egyik leginkább befolyásolható a kockázati tényezők közül. (…) A koleszterinszintet a legtöbb esetben a telített zsírsavak túlzott bevitele emeli, ezek koleszterinszint-növelő hatása mintegy kétszerese az élelmi koleszterinének. A telített zsírsavak jellemzően az állati eredetű élelmiszerekben találhatóak, mint a zsírosabb húsrészek, halak, felvágottak, belsőségek, tojás, tej, tejtermékek, vaj, szalonna, illetve az ezen alapanyagok felhasználásával készült ételekben, mint például a vajas kekszek, sütemények, szószok, krémek, pástétomok.”

Ha fekete-fehérben gondolkodnánk, máris hozhatnánk magunknak egy szabályt: a szívbetegség megelőzése érdekében mától megtiltom magamnak a zsírosabb húsok, felvágottak, tejtermékek stb. fogyasztását. Ezt nem javaslom.

Inkább TÖREKEDJ AZ EGYENSÚLYRA!

Gondold át, jelenleg mennyit fogyasztasz ezekből az élelmiszerekből. Ha úgy látod, meglehetősen sokat, akkor gondolkodj el azon, mi az, amit tudnál helyettesíteni más nyersanyaggal. Nem kell rögtön mindent kivágni a hűtőből, ami egyesek szerint nem egészséges. A lényeg az EGYENSÚLY.

Törekedj arra, hogy étrended gerincét tápláló, élelmi rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételek alkossák, de ne legyen bűntudatod, ha ezek mellett eszel kevésbé magas tápértékű ételeket is.

Szerintem az étkezés nem csak arra való, hogy elfogyasszuk a testünk működéséhez szükséges tápanyagokat. Úgy lettünk megalkotva, hogy élvezzük a finom ízeket, és örömöt leljünk az ízletes ételek elfogyasztásában.

Az egészséges táplálkozást nem a tökéletes ételekből összeállított étrend jelenti. A cél az, hogy étkezz változatosan, és találd meg a helyes arányokat. Ja, és ne feledd el mindezt élvezni!

 

Ez a kép jelképezi az általad beszúrt forrás kódot. A kép csupán a kód helyét jelzi, a kód által megjelenített elem méreteit és elrendezését nem, erre használd az előnézet gombot!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás