Miért érdemes rendszeres testmozgást végezni? 1.rész

Azért, hogy egészségesebbek legyünk

 

A rendszeres testmozgás az egészséges életmód nélkülözhetetlen eleme, de sajnos nagyon sok embernek hiányzik az életéből. Ezt a két részes cikksorozatot kedvcsinálónak szánom. Remélem, ha elolvasod, motiváltabb leszel, hogy felhúzd a sportcipőd!

A rendszeresen végzett megfelelő intenzitású testedzésnek számos egészségre gyakorolt pozitív hatása van. A következőkben felsorolom a legfontosabbakat.

1. Erősebb szív

Az intenzív edzések során a szívünket kemény munkára késztetjük. Erősen kell pumpálnia, hogy fenntartsa a fokozott vérkeringést, és így a friss oxigént szállító vér eljuthasson az izmainkhoz. A szív izomszövetből épül fel, és a terhelés hatására megerősödik. Ezért lehetséges, hogy a rendszeres fizikai aktivitás hatására csökken a nyugalmi pulzus. Állóképességi sportolók esetén akár 40 alá is lemehet. Minél edzettebb a szíved, annál hatékonyabb munkára képes.

2. Kapillarizáció

Az edzések hatására nő az izmok hajszálér-hálózata. Fiatal korban ez a szívizomzatra is kiterjed, de sajnos, ha felnőtt korban kezdünk el edzeni, ez már nem alakul ki. Szóval vidd el a gyereked sportolni!

3. Vérnyomás normalizálódása

A magas vérnyomás károsítja a szívet ellátó artériákat és ezzel felgyorsítja az érelmeszesedés folyamatát. A rendszeres testedzés a magas vérnyomás csökkentésének legjobb módja, hiszen nincs negatív mellékhatása. Ráadásul olcsóbb, mint a gyógyszerek…

4. Jobb vérzsír értékek

A triglicerid- és az LDL-szint csökken, míg a védő HDL-szint emelkedik. Ezzel jelentősen csökkenthető a szív- és érrendszeri betegségek kockázata.

5. Vércukorszint megfelelő szabályozása

A rendszeres testedzés következtében javul az inzulinérzékenység, és nő a glikogénraktárak kapacitása. Így megelőzhető a cukorbetegség, illetve a már kialakult inzulinrezisztencia mértéke csökkenthető.

6. Erősebb légzőrendszer

Nő a vitálkapacitás, egy légvételre több oxigén jut a tüdőbe, ezért csökken az egy perc alatti légvételek száma. A légzés gazdaságosabbá válik, ezért nem fogsz lihegni néhány emeletnyi lépcsőzés után.

7. Erősebb csontozat

Nő a csontsűrűség, így a csontritkulás megelőzhető, vagy ha már kialakult, csökkenthető.

8. Erősebb izomzat

Nő az izomzat teljesítőképessége, és ha megfelelő fajta edzést végzünk, a keresztmetszete is. Ez a megjelenésünknek is jót fog tenni.

9. Erősebb ízületek

Megerősödnek az ízületeket körülvevő izmok és a szalagok, biztosítva a megfelelő stabilitást. A mozgás során ízületi nedv termelődik, ami „beolajozza” a porcfelszíneket, így megelőzve a porckopást. Javul a porcszövet anyagcseréje is, ezért több tápanyag juthat be a sejtekhez.

10. Jobb mozgáskoordináció

A rendszeres testmozgást végző embereknek jobb az egyensúlyérzéke és kinesztézise. Jobban képesek uralni a testüket, ezért sokkal ritkábban esnek el. Ez pedig nagyon fontos a sérülések megelőzése szempontjából.

11. Testsúlykontroll

A rendszeres testedzés segít az egészséges testsúly megőrzésében. Ha már kialakult a túlsúly, akkor pedig nagyon fontos része a tartós testsúlycsökkentést célul kitűző stratégiának.

12. Erősebb immunrendszer

Megfelelő intenzitású edzések hatására javul a szervezet védekezőképessége. De vigyázat: a túledzettség következtében csökken! Jóból is megárt a sok…

13. Méregtelenítés

A verejtékkel a szervezet nemcsak víztől, hanem méreganyagoktól is megszabadul.

14. Rákmegelőzés

A fizikailag aktivitás csökkenti számos daganatos betegség kialakulásának esélyét (pl. mellrák).

14. Jobb hangulat

A mozgás a lelki egészségre is jó hatással van. Mivel közben endorfin szabadul fel, jobb lesz a kedvünk. Ha depis napod van, menj el mozogni, és máris jobban fogod magad érezni.

 

Ennyit az egészségre gyakorolt pozitív hatásokról – a teljesség igénye nélkül. Ez azonban még nem minden! A cikk folytatásában a pozitív hatások egy másik csoportját fogom bemutatni. Ha érdekel, kattints ide:

Miért érdemes rendszeres testmozgást végezni? 2. rész

 

Ha szeretnél további hasznos információkat megtudni az egészséges életmódról, iratkozz fel a hírlevélre!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás