Miért érdemes rendszeres testmozgást végezni? 2.rész

A mozgás nem csak a testünkre hat. A sport sokrétűen formálja a személyiségünket is. A végigküzdött edzések hatására fejlődik a jellemünk. Nézzük meg, milyen változásokra számíthatunk!

 

1. Nő az önuralmunk

Tegyük fel, hogy valaki elhatározza, hogy elmegy futni. Amint közeleg az edzés ideje, a következő gondolatok jutnak eszébe:

„Ma még rengeteg elintézni valóm lenne. Meg elég fáradt is vagyok. És nincs is ma olyan jó idő. Jobb lenne inkább tévézni egy kicsit…”

Sokan már itt feladják, pedig ezeket a gondolatokat le kell győzni! Ha ez sikerült, kezdődhet az edzés. Az illető bemelegít, és elkezd futni. Mi fog történni rövid időn belül? A teste újra ellenkezni kezd:

„Ez fárasztó! Nem bírom tovább, hagyd abba! Állj meg, vagy inkább sétálj!”

Ismét ellen kell állni!

Ha a futás elején le tudjuk győzni ezeket a belső vágyakat, akkor hamarosan sokkal könnyebbé válik az edzés. Endorfin kezd el termelődni szervezetünkben, amely hangulatjavító és fájdalomcsillapító hatású. Ennek következtében jobban fogjuk magunkat érezni, sőt élvezzük az edzést. Ez azonban nem tart örökké. Előbb vagy utóbb (edzettségi szinttől függően) elérkezik egy holtpont. A testünk fáradtságot jelez:

„Jól van, most már elég lesz, kimerültem. Menjünk pihenni!”

Ha keményen akarunk edzeni, ezt a gondolatot is le kell győznünk. A fáradtság ellenére is képesek vagyunk még futni egy darabig. Ha végre elértük a kitűzött célt, vagyis teljesítettük az edzéstervet, akkor megállhatunk. Na, ebben a pillanatban valószínűleg nagyon fáradtak leszünk, ugyanakkor csodálatos megelégedettség fog minket betölteni.

„Igen, megcsináltam! Legyőztem a testemet. Teljesítettem a célom. Hurrá!”

És mi ennek az eredménye? Fejlődik az állóképességünk, és a személyiségünk is. Minél többször képesek vagyunk legyőzni a testünket, annál jobban nő az önuralmunk.

Ha valamit rendszeresen gyakorlunk, abban jobbak leszünk. Így van ez az önuralommal is. Ha gyakoroljuk a testünk feletti irányítást, egyre jobban fog menni. Először nagyon nehéz elkezdeni a futóedzéseket, de ha kitartunk, és rendszeresen edzünk, egyre könnyebb lesz.

 

2. Kitartóbbak leszünk

A mai világban mindenki gyors, és könnyen elérhető eredményekre vágyik. Ilyen a sportban nincs. Ericsson kutatásai szerint ahhoz, hogy valaki eljusson a világ élmezőnyébe valamely sportágban, legalább 10 000 óra edzésre van szüksége. Ez nem kevés. Körülbelül 10 év kemény edzésmunkát jelent. Persze az átlagemberek csak hobbi szinten sportolnak, ezért ennyi kitartásra nincs szükségük, de az biztos, hogy még a kisebb célokért is keményen meg kell dolgozni. Ha csak 10 km-t szeretnénk lefutni, vagy 100 kilóval fekvenyomni, akkor is hónapokat kell edzenünk. Ez bizony kitartásra nevel, ami az élet más területén is nagyon jól fog jönni.

 

3. Megtanuljuk átlépni a határainkat

A kondicionális képességeinknek vannak határai. Ezek a határok azonban átléphetők. Ehhez nem kell mást tennünk, csak edzeni. A kitartó edzéseknek mindig meg lesz az eredménye.
Tegyük fel, hogy valaki le akarja futni a félmaratont, ezért elkezd rendszeresen futni. Először csak napi 15 percet fut. Kezdetben ez is nehezére esik, de hamarosan már nem jelent kihívást, ezért emeli az időt, és már 25 percet kocog. A szervezet alkalmazkodik, és nemsokára már ez is könnyen megy. Így, lépésről lépésre lehet emelni az edzések intenzitását. Ha az illető kitartó, akkor fél év múlva biztosan le fogja tudni futni a 21 km-t, amire egykor képtelen lett volna. Az kitartó edzéseknek azonban meg lett az eredménye: beért a félmaraton céljába, legyőzte magát, és átlépte a határait. Ez aztán boldoggá teszi az embert! És ha a sportban sikerült, miért ne sikerülhetne az élet más területein is?

4. Alázatot tanulunk

Ha valaki elkezd sportolni, rögtön szembesül a saját képességeivel. Az erősségeivel és a gyengeségeivel is. Nagyon jó érzés, ha egy versenyen, vagy akárcsak egy edzésen jobbak lehetünk valakinél, de mindig lesznek olyanok, akik nálunk sokkal gyorsabbak, erősebbek vagy jobb az állóképességük. Ez pedig alázatra tanít. Nem szállhatunk el magunktól, mert sosem leszünk mindenkinél jobbak. Ha valaki mégis felfuvalkodna, hamarosan nagyot fog koppanni, mert le fogják győzni. Néhány ilyen „koppanás” után valószínűleg reálisabban fogja értékelni magát az illető.

 

Nagy vonalakban ezek a sport jellemformáló hatásai. Természetesen ennél jóval többről is lehetne beszélni, de inkább azt javaslom, kezdj el sportolni, és tapasztald meg saját magadon a pozitív változásokat!

 

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás