Milyen gyakran érdemes ráállni a mérlegre – ha egyáltalán érdemes?

Mivel a mérlegelés egyértelműen egy fogyókúrás eszköz, könnyen kiválthatja a fogyókúrázó mentalítást, ezért nem feltétlenül előnyös, ha a célod az életmódváltás, vagyis a tartós viselkedésváltoztatás. Egy korábbi cikkemben írtam róla, hogy miért ne a mérleggel mérd a sikert. Az intuitív táplálkozás szemlélete szerint a mérlegelésre semmi szükség, hisz nem külső, hanem belső jelzésekre kell építeni. Sok esetben a mérlegelés hátráltatja ezt a folyamatot, ezért lassíthatja a fejlődést.

Mindemellett úgy vélem, ebben a kérdésben sem mondhatunk ki kőbe vésett igazságot. A válasz az egyéntől függ. Valakire valóban káros hatással lehet a mérleg, másnak viszont lehet, hogy segít.

Ebben a cikkben szeretnék segítséget adni ahhoz, hogy el tudd dönteni, Te melyik csoportba tartozol.

A mérlegelés előnyei

Számos tudományos vizsgálat utal arra, hogy a rendszeres testsúlymérés előnyös lehet a fogyásban és az azt követő súlytartásban. Mivel ez egy objektív adat, egyfajta elszámoltathatóságot nyújt, és gyors visszajelzést ad az elmúlt napok testsúlyra gyakorolt hatásáról.

Nagy előnye, hogy megerősítheti a jó szokások kialakítását. Ha például esténként kevesebbet eszel, másnapra kisebb lehet a súlyod, és ezért motivált leszel, hogy máskor is mértékletesen vacsorázz.

Ha pedig egyik nap vendégségbe voltál hivatalos, ahol többet ettél a kelleténél, másnap rögtön kapsz róla visszajelzést, hogy szükség lenne némi kompenzációra. Ha a következő napokban jobban odafigyelsz az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásra, könnyen visszaállíthatod a versenysúlyodat.

A mérlegelés hátrányai

A legfőbb probléma az, hogy egy hagyományos mérleg csupán a súlyodról informál. Azt megtudhatod, hogy nőtt vagy csökkent a súlyod, de azt már nem, hogy ez a tested víz-, izom- vagy zsírtartalmának változásával függ össze.

Ha például elkezdesz egy súlyzós edzésprogramot, könnyen lehet, hogy a testsúlyod nőni fog, noha a testzsírszázalékod csökken. Mivel az izom nehezebb, mint a zsír, elképzelhető, hogy a súlyod nő, de mégis karcsúbb leszel, és azt veszed észre, hogy lazábbak lettek a ruháid. Ilyenkor eléggé elkedvetlenítő lehet a mérlegen látható nagyobb szám, de ne hagyd, hogy ez visszatartson az életmódváltás folytatásától!

Az is gyakran megesik, hogy egyik napról a másikra jelentősen megváltozik a tested víztartalma. Ha ma több sós ételt eszel, mint szoktál, holnapra garantáltan nőni fog a súlyod, de ez csupán a só vízvisszatartó hatásának köszönhető. Ha a következő napon kevesebb sósat eszel, máris lemegy rólad a plusz súly.

Másik gyakori történet: elkezdesz egy alacsony szénhidráttartalmú diétát, és már néhány nap alatt több kilót fogysz. Ki kell ábrándítsalak: ez a fogyás nem mind zsír, a jelentős része csak víz. A glikogén raktárakban lévő cukor felszabadulásakor ugyanis jelentős mennyiségű víz is felszabadul, és távozik a szervezetből. Az ilyenkor észlelt súlycsökkentés nagyon nagyrészt ennek köszönhető.

A hátrányok között meg kell említeni azt is, hogy a mérlegelés egyeseknél megszállottsággá válhat. Főleg az étkezési zavarban szenvedőkre jellemző, hogy naponta többször is ráállnak a mérlegre és a méredzkedés rögeszméjükké válik. Ismertem egy lányt, aki még a nyaralásra is magával vitte a mérlegét. Ő valódi mérleg függővé vált. Ez bizonyosan nem tesz jót a lelki egészségnek.

A legfontosabb szempont: Milyen hatással van Rád a mérleg?

Ettől függ a válasz a címben feltett kérdésre. Ha a fogyókúrázó mentalítást erősíti, és rendszeresen elrontja a napodat, akkor jobb, ha nem használod. Ha viszont motivál, és a visszajelzésekkel segíti az életmódváltásodat, akkor nyugodtan használd. A gyakoriság is egyénfüggő. Van akinek a napi, másnak a heti egyszeri mérés válik be. Tapasztald ki, Neked mi a legjobb!

Ha úgy döntesz, hogy inkább nem méredzkedsz, akkor sem kell teljes tudatlanságban élned a súlyodat illetően. A legfontosabb visszajelzések így is meglesznek. Az, hogy hogy állnak rajtad a ruháid, és mit látsz a tükörben, mindig is tájékoztatni fognak a súlyod lényeges változásáról.

Végső soron az a lényeg, hogy érezd jól magad a bőrödben, akármennyit is mutasson a mérleg.

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás