Minőség vagy mennyiség? Melyik fontosabb?

 

Az egészséges táplálkozás kapcsán talán ez a két kérdés a legfontosabb:

  • Milyen minőségű élelmiszerekből áll az étrended?
  • Milyen mennyiségben fogyasztod ezeket az élelmiszereket?

De melyik a fontosabb? Ha csak az egyikre szeretnél fókuszálni, akkor melyikre?

Véleményem szerint, inkább az első kérdésre, vagyis a MINŐSÉGRE.

Miért fontosabb a minőség?

Azért, mert nagyon gyakran a minőség befolyásolja a mennyiséget. Ennek megértéséhez először hadd mutassam be, mitől is függ egy étel minősége!

A minőséget a következő tényezők határozzák meg:

  • Makrotápanyag tartalom: ide tartoznak a fehérjék, szénhidrátok és zsírok. Különbség van azonban a fehérjék, szénhidrátok és zsírok között is. Az állati eredetű fehérjék pl. teljes értékűek, vagyis minden esszenciális aminosavat megfelelő arányban tartalmaznak. Ezzel szemben a növényi fehérjék inkomplettek, vagyis egyes esszenciális aminosavak hiányoznak belőlük. A szénhidrátok esetében sem mindegy, hogy milyen fajtáról van szó. Pl. különböző anyagcserehatása van a glükóznak és a fruktóznak. A zsírok esetében is sok-sok fajta létezik. Más a hatása pl. a sertés zsírban lévő zsírsavaknak és az olívaolajban lévőknek.
  • Mikrotápanyagok: ide tartoznak a vitaminok és ásványi anyagok. Minél többet tartalmaz az adott étel ezekből, annál hasznosabb lehet a szervezetnek.
  • Élelmi rost: bár a rostok nem emészthetők, de mégis kulcs fontosságú szerepük van az emésztőrendszer megfelelő működésében. Általános alapelv, hogy a magasabb rosttartalmú élelmiszer kedvezőbb minőségű. Pl. finomliszt vs. teljes kiőrlésű liszt → az utóbbi sokkal több hasznos anyagot tartalmaz.
  • Víztartalom: általában kedvező, ha egy élelmiszer magas víztartalmú. Ilyenek pl. a friss gyümölcsök és zöldségek. Ezeknek magas a vízben oldódó vitamintartalmuk is.
  • Egyéb anyagok: számos élelmiszerben vannak egyéb olyan anyagok, amik nem feltétlenül kedvezőek a szervezetünk számára. Pl. növényvédő szermaradványok vagy egyes adalékanyagok (pl. nitrites pác-sók). Ezeket nem lehet teljes mértékben elkerülni, de jelentősen csökkenthetjük a bevitelüket.

Ezek a tényezők tehát hatással vannak az élelmiszer minőségére.

Mint mondtam, sokszor a minőség határozza meg a mennyiséget. Íme, két példa:

  • A chips alacsony víz- és élelmi rost tartalmú feldolgozott élelmiszer, melyekben nem sok vitamin és ásványi anyag van (kivéve a nátrium, amiből rengeteg van benne). Van benne viszont egy csomó adalékanyag, pl. ízfokozók, amik miatt nagyon finom lesz, és könnyű belőle igen sokat elfogyasztani. Alig tudjuk abbahagyni…
  • Az alma magas víz- és élelmi rost tartalmú feldolgozatlan élelmiszer, amelyben sok vitamin és ásványi anyag van. Hozzáadott adalékanyagokat nem tartalmaz. Alacsony energiasűrűségű élelmiszerről van szó, amiből nem is tudunk sokat enni.

Tehát ebben a példában az alma nyerte meg a minőségi versenyt, amiből a mennyiség is következik.

Egyszerre én legfeljebb két almát tudok megenni, ami kb. 120 kcal.

Chipsből viszont könnyen meg tudok enni egy egész zacskóval, ami több, mint 400 kcal.

Ha csupán a minőségre figyelek, nagyon jól járok, hiszen az almát választom, és megspórolok kb. 300 kcal-t, viszont sokkal több hasznos tápanyagot fogyasztok el.

Persze lehetnek olyan esetek, amikor a jobb minőségű élelmiszerben van több kalória, de ez esetben is sokkal jobban járunk azzal. Mutatok példát:

  • 20g dió: kb. 130 kcal
  • Egy szintén 20g-os müzliszelet: 75 kcal

Az előbbiben sok nagyon egészséges telítetlen zsírsav van, valamint sok vitamin és ásványi anyag.

Az utóbbi tele van feldolgozott gabonákkal, cukorral és adalékanyagokkal.

Ismét a jobb minőségű élelmiszerrel járunk jobban. Bár kicsit több benne a kalória, de sokkal laktatóbb, mint egy müzliszelet.

Szóval, ha rám hallgatsz, inkább a minőségre fókuszálsz, a mennyiség pedig magától beáll a megfelelő szintre.

FIGYELEM! A minőségre való fókuszálás egy alapelv, és nem egy szabály! A dichotóm gondolkodás kerülendő! Ha nem tudod, mi az, olvasd el, ezt a cikket!

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás