Mit csinálnak azok, akik jelentősen lefogynak és nem is híznak vissza?

Ezen a blogon nem egyszer írtam már arról, hogy a fogyókúrák nem működnek. Lehet, hogy Te mégis ismersz olyan személyt, aki egy csomót fogyott, és nem is hízta vissza (még). Bizony vannak olyan emberek, akik akár több tíz kilót is leadtak, és már sok éve tartják a súlyuk. Mondjuk, én egy ilyen embert sem ismerek, de elvileg léteznek. Onnan tudom, hogy az Egyesült Államokban létezik egy adatbázis, a National Weight Control Registry, ami éppen ezeket a férfiakat és nőket tartja nyilván. Ebből a cikkből megtudhatod, mi a „titkuk” ezeknek az embereknek.

Az adatbázisról

A National Weight Control Registry 1994-ben létrejött adatbázisában tehát azokat tartják nyilván, akik hosszú távon tartják a fogyással elért súlyukat. Ahhoz, hogy valaki bekerülhessen ebbe az adatbázisba, legalább 13,6 kg-ot kell fogynia, és ezt legalább egy éve tartania kell. Érdekes módon a több, mint tízezer sikeres súlyvesztő 80%-a nő, és csak 20%-a férfi. Az átlagos fogyásuk 30 kg, amit átlagosan 5,5 éve tartanak.

Hogyan fogytak le?

A nyilvántartott emberek 45%-a magától fogyott le, 55%-uk pedig valamilyen külső segítség igénybevételével (pl. testsúlycsökkentő program vagy dietetikusi segítség). A legtöbben nemcsak az étrendjükön változtattak, hanem a rendszeres fizikai aktivitást is beépítették az életükbe. A tagok többségére az alábbi szokások jellemzőek:

  • Alacsony kalória- és zsírtartalmú étrend (szóval nem paleolit diéta)
  • Rendszeres fizikai aktivitás
  • Reggeli fogyasztás
  • Legalább heti egyszeri testtömeg-mérés
  • Kevesebb, mint heti 10 óra tévénézés

Na jó, de mi a TITKUK?

NINCS csodamódszer, NINCS titkos stratégia. Ezek az emberek minden nap úgy döntenek, hogy szenvedések árán ugyan, de tartják az alacsony kalóriatartalmú diétát és mozgásprogramot. Ahhoz, hogy tényleg megértsük, mennyire nagy erőfeszítéssel jár mindez, hadd mondjam el, mégis mit jelent ez számokban!

Átlagos napi energia-bevitelük: 1381 kcal – egy átlagos nő napi energiaszükséglete 2000 kcal.

Átlagos fizikai aktivitásuk: 400 kcal elégetése testmozgással – ez megfelel heti 45 km gyaloglásnak, és átlagosan napi 1 órát vesz igénybe.

A működő stratégia tehát létezik. Ez nem egy csodálatos fogyókúra, hanem egy kőkemény, nagyon szigorú életmód, amit kevesen tudnak hosszabb ideig fenntartani. Azt gondolom, azok akik képesek rá nagyon nagy motivációval rendelkeznek. Az azonban kétséges, hogy ezt egész életükben képesek lesznek-e fenntartani. Egyesek talán igen, de sokan egy idő után feladják a küzdelmet.

 

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás