Mit jelent az intuitív táplálkozás?

Az intuitív táplálkozás röviden és egyszerűen azt jelenti, hogy a szervezetünk belső, éhség-jóllakottság jelzéseivel összhangban étkezünk.Tulajdonképpen ez egy velünk született képesség. Minden kisbaba tökéletes intuitív evő.

Ha egy csecsemő éhes, azt hamarosan mindenki fogja tudni a közelben – általában sírással jelzik táplálkozási igényüket. Ekkor – ideális esetben – az édesanya elkezdi szoptatni a gyermekét, aki örömmel veszi magához a természet egyik legcsodálatosabb táplálékát, az anyatejet. Egy darabig lelkesen szopik, majd elfordítja fejét, és ezennel befejezte az étkezést. Eszik, ha éhes, majd ha jóllakott, abbahagyja az evést. Ez az intuitív táplálkozás. Bár mindnyájan jól csináljuk ezt bébi korunkban, de sajnos legtöbbünk idővel elveszti ezt a képességét. Hogy miért? Például a szüleink nevelési módszerei miatt. Íme, néhány példa:

Unszolás az evésre: „Addig nem mehetsz játszani, amíg nem eszed meg, ami a tányérodon van!”

Korlátozás: „Ne egyél annyit, mert olyan kövér leszel, mint apád!”

Evés jutalmazása: „Ha megetted a főzeléket, kaphatsz csokit.”

Van egy másik tényező is, ami nagyon rossz hatással van az intuitív táplálkozás képességére: a fogyókúrázás.

Aki fogyózik, az nem a szervezet belső jelzéseire hallgat, hanem külső tényezőkre építi az étkezését. Akkor eszik, ha a fogyókúra megengedi (pl. este hat után már nem – még ha farkas éhes is), azt eszi, amit a fogyókúra előír (pl. puffasztott rizst – noha utálja), és annyit eszik, amennyit a fogyókúra engedélyez (pl. egy szelet kenyeret – noha az a fél fogára sem elég). Így a fogyni vágyó szépen elnyomja a szervezete belső jelzéseit, ami hosszú távon ahhoz vezet, hogy elhalkulnak a belső hangok, és egyre kevésbé tud odafigyelni a saját teste igényeire. De van egy jó hírem: újra fel lehet ébreszteni a bennünk szunnyadó intuitív evőt! Később azt is elmondom, hogyan.

Hogy jobban megértsük, mi az az intuitív táplálkozás, bemutatom a tökéletes intuitív evő jellemzőit.

  1. Akkor eszik, ha éhes. Nem akkor, ha szomorú, unatkozik, magányos vagy ideges!
  2. Azt eszi, ami jól esik a szervezetének. Nem valamilyen fogyókúra előírásait követi, hanem a teste visszajelzéseire figyelve kitapasztalja, mely ételek vannak jó hatással rá, és melyek azok, amiktől nem érzi olyan jól magát. Az esetek többségében az előbbi csoportba tartozó ételeket fogyasztja. Nem azért eszik teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret, mert a fogyókúrája azt javasolja, hanem azért, mert szereti az ízét, és kitapasztalta, hogy sokkal tovább érzi jóllakottnak magát tőle, mint a fehér kenyértől. Ugyanakkor lehet, hogy káposztát nem eszik, mert megfigyelte, hogy nincs rá jó hatással, mert felpuffad tőle, és fáj a hasa. Külső rendszabályok helyett, inkább a szervezete jelzéseire hagyatkozik a táplálkozásban.
  3. Nem állít magának tilalomfákat. Nincsenek számára tiltott élelmiszerek, és nem korlátozza az étkezésének időpontját sem (pl. este hat után is eszik, ha éhes).
  4. Annyit eszik, amennyivel kellemesen jól lakik. Se többet, se kevesebbet. Mivel odafigyel szervezete jóllakottság jelzéseire, nem kell külső jelzésekre hagyatkoznia. Nem számolgatja a kalóriákat, hanem annyit eszik, amennyit a teste igényel. Ha jóllakott a tányérján lévő étel felével, nem eszi meg a többit csak azért, hogy kiürítse a tányért. Ha viszont más alkalommal egy tányér ételtől még nem lakik jól, bűntudat nélkül eszik még eggyel.

 Kikre jellemző ez a fajta étkezési mód?

A tudományos kutatásokból tudjuk, hogy a normál súlyú emberekre sokkal inkább jellemző az intuitív táplálkozás, mint az elhízottakra. Számos felmérés (közte az enyém is) igazolta, hogy a testtömegindex és a kérdőív segítségével meghatározott intuitív táplálkozás pontszám között negatív az összefüggés. Ez azt jelenti, hogy a kövér emberek kevésbé hagyatkoznak szervezetük belső jelzéseire, mint a soványabb társaik. Vajon miért?

Ez a kép jelképezi az általad beszúrt forrás kódot. A kép csupán a kód helyét jelzi, a kód által megjelenített elem méreteit és elrendezését nem, erre használd az előnézet gombot!

További információ az intuitív táplálkozásról a Fogyókúra DETOX tanfolyamon.

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás