Mit számolj a kalóriák helyett?

A kalóriaszámlálás egy régóta használatos fogyókúrás módszer. A logika egyszerű: ha kevesebb kalóriát eszel, mint amennyit elhasználsz, fogyni fogsz. Ennek érekében kiszámolod a számodra ideális értéket, és igyekszel napról napra a limit alatt maradni.

Mi ennek a következménye?

A fogyókúrázó mentalitás. Már nem a szervezeted jelzéseire fogsz figyelni, hanem egy külső tényezőre: a kalória mérlegedre. Ha a nap végén a kitűzött határérték alatt van az energiabeviteled, jó voltál, ha viszont nem, elszúrtad a napot, és csalódottan fekszel le.

Bár rövid távon a kalóriaszámlálás hasznos tanulságokkal szolgálhat, hosszú távon senkinek nem javasolnám ennek az eszköznek a használatát. Ne hagyd, hogy a táplálkozásodat a számok uralják! Nem csak az számít, hány kalóriát eszel meg egy nap. Az egészséges életmód ennél sokkal többet jelent.

Sőt, úgy vélem, hogy ha valakinek egyfolytában számolnia kell az elfogyasztott ételek energiatartalmát, az illető egy rabságban él. Ez a fogyókúrázók börtöne. Véleményem szerint ez nem egy egészséges állapot. Ha magadra ismertél, azt javaslom, kezdj el dolgozni magadon. Ebben segítségedre lehet a Fogyókúra DETOX tanfolyam is, de akár egy pszichológus közreműködésére is szükség lehet.

Egyébként a kalóriák csak az étrended mennyiségi jelzői, és semmit nem mondanak el az elfogyasztott ételek minőségéről. Nem minden kalória egyforma. Egy 200 kcal-t tartalmazó sütemény és egy 200 kcal-t tartalmazó saláta egészen más hormonális hatással van a testedre, noha elvileg azonos az energiatartalmuk. Ezért sem olyan mérvadó az étrend kalóriatartalma.

De, ha annyira szeretnél számolni, a cikk folytatásában adok néhány tippet, hogy mit számolgass a kalóriák helyett. Úgy vélem, az alábbi tényezőkre nagyon megéri odafigyelni.

1. Testmozgással töltött percek

Na, ezt érdemes lehet figyelemmel kísérni! Az ajánlások szerint legalább heti 150 percet, vagyis minimum 2,5 órát kellene hetente testedzéssel tölteni. Te hogy állsz ezen a téren?

2. Zöldségfogyasztás

Ideálisan napi 3-4 adag zöldséget kellene megenni (kb. 300-400 grammot). Ezek egy része lehet nyers, más része lehet párolt, sült vagy főtt. Minél változatosabban, minél többféle színű zöldséget! Ez az egészséges táplálkozás egyik legfőbb elve.

3. Gyümölcsfogyasztás

A gyümölcsökből nem kell annyit fogyasztani, mint a zöldségekből. Az irányadó javaslat napi 1-2 adag. De ma már ettél gyümölcsöt?

4. Vízfogyasztás

Tapasztalataim szerint a folyadékfogyasztással kapcsolatban két probléma szokott megjelenni. Az egyik az, hogy az illető nem iszik eleget, a másik az, hogy nem megfelelő folyadékokat iszik. Pl. cukros üdítőket vagy mesterséges édesítőszerrel édesített italokat.

Azt javaslom, figyelj oda rá, hogy miden napi igyál meg legalább 1,5 liter tiszta vizet. Ezt nyugodtan számolhatod!

5. Alvással töltött órák

Az egészséges életmód nélkülözhetetlen eleme az elegendő alvás. A felnőttek alvásszükséglete 7-9 óra naponta. Ez idő alatt tud a szervezet regenerálódni, feltöltődni és megújulni. Te alszol legalább 7 órát naponta?

 

Házi feladat

A következő két hétben minden nap írd le, hogy…

  1. Mennyit mozogtál?
  2. Hány adag zöldséget ettél?
  3. Hány adag gyümölcsöt ettél?
  4. Hány liter vagy hány pohár vizet ittál?
  5. Hány órát aludtál?

Ez a feladat segíthet felderíteni néhány olyan területet az életmódodban, ami javításra szorul. Mert az egészséges életmód sokkal több annál, mint hogy hány kalóriát ettél egy nap.

Ha egyetértesz, oszd meg ezt a cikket!

By | 2018-03-08T13:32:26+00:00 2018, március 8|