Mit vacsorázz, ha szeretnél fogyni?

A legtöbb magyar emberre jellemző az a szokás, hogy nagy vacsorát esznek. Általában este érnek haza a munkából, fáradtak és éhesek, és csak arra vágynak, hogy végre kényelembe helyezhessék magukat egy nagy adag étel társaságában.

A felmérések szerint a felnőttek energiabevitelének jelentős része az esti órákban kerül elfogyasztásra. Sajnos ez a lehető legrosszabb időzítés. Ha fogyni szeretnél, mindenképpen változtatnod kell a vacsorázási szokásaidon. Ebben a cikkben ehhez adok segítséget.

Mit vacsorázz, ha szeretnél fogyni?

A kézenfekvő válasz a következő: SEMMIT! Ha szeretnél fogyni, akár el is hagyhatod a vacsorát. Ezzel lényegében meghosszabbítod az esti „böjtödet”, és így sokkal több időt adsz a szervezetednek a regenerációra. Ez idő alatt az inzulinszinted le tud csökkenni, és a szervezeted át tud állni a raktárakban lévő zsírok felhasználására, más szóval a zsírégetésre.

Ezt a módszert időszakos böjtölésnek is hívják, és igen hatékony módja lehet a fogyásnak, feltéve, hogy a nap korábbi részében nem pótolod be előre a vacsora hiányát. Ez a stratégia nagyon hatékony, de sajnos nem könnyű megvalósítani. Ha úgy érzed, a vacsora elhagyása számodra túl extrém módszer, olvass tovább!

Vacsora fogyáshoz

Ha szeretnél vacsorázni is és fogyni is, a következő szempontokat érdemes figyelembe venned.

  1. Ne túl későn!

Ha csak teheted, próbáld meg a vacsorát legkésőbb este 8-ig befejezni! Mondhatnám az este 6-ot is, de azt gondolom, a legtöbb ember számára az nem reális, hisz sokan addigra még haza sem érnek a munkából. Az irányelv az, hogy ne vacsorázz túl későn. Hidd el, ezzel az alvásod minősége is jobb lesz!

  1. Ne túl sokat!

A régi mondás szerint „reggelizz, mint egy király, ebédelj, mint egy polgár, vacsorázz, mint egy koldus.” Ebben a népi bölcsességben elég sok igazság van. Valóban nem célszerű sokat enni vacsorára. Jobb, ha a vacsora mértékletes, hogy a szervezeted könnyen meg tudja emészteni, és mire lefekszel már üres lehessen a gyomrod.

  1. Figyelj az összetételre!

Az inzulinérzékenység reggel a legjobb, és este a legrosszabb. Ez azt jelenti, hogy a szervezeted este birkózik meg a legnehezebben a szénhidrátokkal. Ha például nagy adag tésztát vagy sok kenyeret eszel vacsorára, akkor szinte biztos, hogy annak egy jelentős része a zsírraktáraidban fog landolni.

Azt javaslom, vacsorára ne egyél sok szénhidrátot! Az ideális vacsora képlete fogyáshoz a következő:

zöldségek + fehérje + egy kevés zsiradék (az íze kedvéért)

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Íme, néhány példa:

  • Sült csirkemell + vajban párolt zöldbab
  • Főtt tojás + zöldségek + majonézes öntet = tojássaláta
  • Tojásrántotta + olívaolajban párolt gomba
  • Konzerv tonhal + olívaolajban párolt mexikói zöldségkeverék

A húsban, tojásban, halban lévő fehérje segít a jóllakottságérzet kialakulásában, hisz a fehérje a leglaktatóbb tápanyag. A zöldségek pedig kitöltik a gyomrot, ami teltségérzethez vezet.
Eredmény: jóllakás túl sok kalória nélkül.

Vacsora után…

Ha túl vagy a vacsorán, szükséged lesz némi önuralomra, hogy ne engedj a kísértéseknek, amik az esti nasizásra akarnak rávenni. Egy praktikus tanács: moss fogat vacsora után! Így valószínűleg kevésbé lesz kedved még enni valamit, hisz a mentolos ízzel vegyítve valószínűleg nem lenne olyan finom, ráadásul később még egyszer fogat kellene mosnod miatta.

Ha pedig már sikerült korábban és mértékletesebben vacsoráznod, nem érdemes túl sokáig fennmaradnod. Azzal is sokat tehetsz az egészségedért, ha időben lefekszel, és legalább hét órát alszol. Így másnap kipihenten ébredhetsz, és ha éhes vagy, ehetsz egy finom reggelit.

Tudom, hogy a vacsorázási szokások átalakítása nem könnyű feladat, de ha a célod a fogyás, mindenképpen érdemes dolgoznod az ügyön!

By | 2018-03-14T19:11:02+00:00 2018, március 14|