Ne úgy eddz, ahogy fogyókúrázol!

életmódváltás start - finish

Az egészséges étrend és a rendszeres testmozgás nélkülözhetetlenek a tartós fogyáshoz. Sajnos egyiket sem könnyű szokássá alakítani, és sokaknál kudarcba is fullad a próbálkozás. Megfigyeltem, hogy egyesek hasonló módon állnak hozzá az edzéshez, mint a fogyókúrákhoz, és így az eredmények is hasonlók lesznek: egyiket sem sikerül fenntartani. Ebben a cikkben bemutatom, milyen hozzáállást kellene felvenned, ha tartós eredményeket akarsz elérni.

Kezdjük a fogyókúrákkal!

A fogyókúrák általános forgatókönyve a következő:

  1. Elhatározod, hogy lefogysz
  2. Kiválasztasz egy hatásosnak tűnő fogyókúrás módszert
  3. Lelkesen belevágsz, és szóról szóra követed a fogyókúra előírásait, amihez drasztikusan meg kell változtatnod az étrendedet
  4. Kezdesz kimerülni, és egyre nehezebb tartani a szabályokat, miközben a kísértések napról napra erősebbek
  5. Nem bírod tovább, bedobod a törölközőt, és visszatérsz a régi étkezési szokásaidhoz
  6. A leadott kilók visszatérnek

Ha jártál már így, jó, ha tudod: ez nem a kivétel, hanem a szabály. A legtöbb fogyókúrázó pontosan ugyanígy jár. A hiba nem benned van, hanem magában a módszerben. A fogyókúrák nem vezetnek tartós fogyáshoz. Ha tartós fogyást akarsz elérni, olvasd el ezt a cikket!

Mi a helyzet a mozgással?

Gyakran igencsak hasonló a forgatókönyv:

  1. Elhatározod, hogy fittebb leszel
  2. Kiválasztasz egy hatásosnak tűnő edzésmódszert
  3. Lelkesen belevágsz, és heti ötször elmész edzeni, ami drasztikus változtatásokat jelent az eddigi életmódodhoz képest
  4. Kezdesz kimerülni, és egyre nehezebb tartani az edzéstervet, nagy a kísértés, hogy hagyd ki az edzést
  5. Nem bírod tovább, bedobod a törölközőt, és visszatérsz az ülő életmódhoz
  6. A fittségi szinted visszatér a kiindulási állapotba

 

Írjuk újra a forgatókönyvet!

Ha tartós eredményeket akarsz elérni, másként kell gondolkoznod! Ne fekete-fehérben lásd a világot! Ne úgy állj hozzá, hogy vagy mindent tökéletesen csinálsz, vagy inkább nem csinálsz semmit! Ez a dichotóm gondolkodás nem segíti elő a szokások megváltoztatását.

Mi lenne, ha nem a tökéletességre, hanem inkább a fejlődésre törekednél? Ha eszel egy fagyit, attól még nem dől össze a világ. Ha kihagysz egy-két edzést, attól még nem kellene kidobni az egész edzéstervet. Légy magadhoz türelmes!

A szokásaid megváltoztatásához időre van szükség. Az táplálkozási és a testmozgási szokásaid is évtizedek alatt alakultak ki. Ne várd azt, hogy néhány hét alatt meg tudod őket változtatni! Fogadj meg tőlem egy tanácsot:

NE DRASZTIKUS VÁLTOZTATÁSOKBAN GONDOLKODJ!

Inkább változtass lépésről lépésre, olyan tempóban, amihez nem esik nehezedre alkalmazkodni. Ha eddig heti nulla alkalommal sportoltál, akkor ne rögtön heti öt legyen a cél! Mi lenne, ha csak heti egy edzést tűznél ki? Valószínűleg simán teljesítenéd, és rögtön sikerélményed lenne. Ha heti kétszer is kedvet kapsz, menj el kétszer, de ne csak az motiváljon, hogy ez van az edzéstervben, ezért EL KELL MENNI. Ne szenvedésből csináld!

Végtére is kiért csinálod az egészet? Hát, MAGADÉRT! Nem az a cél, hogy rövid úton kicsináld magad, hanem az, hogy fittebbé és egészségesebbé válj. Ez pedig nem egy-két hét alatt fog megtörténni.

 

Szerinted ki jut közelebb ehhez a célhoz?

  1. Az, aki egyik napról a másikra teljesen átalakítja az étrendjét, és elkezd heti ötször edzeni.
  2. Az, aki fokozatosan alakítja át az étrendjét, és heti egy edzéssel kezdve építi be a rendszeres testmozgást az életébe.

Szerintem az A, válasz a nyerő. Az a tapasztalatom, hogy nem a gyorsak, hanem a kitartók jutnak messzebbre. Lehet, hogy a lassabb kezdés nem olyan látványos, de nem a rajt, hanem a célba érés az, ami igazán számít.

Ha rám hallgatsz, inkább fokozatosan változtatsz az életmódon, de azt következetesen csinálod, és nem adod fel, ha egyszer-kétszer nem sikerül minden a terv szerint. Ha így teszel, tartós eredményekre számíthatsz.

 


Kellene egy kis segítség az életmódváltáshoz? Gyere el hozzám coachingra!


 

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás