Nem minden egészséges, ami LOW-CARB!

Jelenleg egy paradigmaváltás zajlik a táplálkozástudományban. A zsírt egyre inkább kezdik felmenteni, és helyette a szénhidrátot ültették a vádlottak padjára. Ha az internetről gyűjtesz információkat az egészséges táplálkozásról, akkor nagy valószínűséggel egyre több olyan cikkel találkozol, ami az alacsony szénhidráttartalmú (angolul low-carb) étrend előnyeire hívja fel a figyelmet. Ha pedig elmész bevásárolni, egyre több szénhidrátcsökkentett terméket találhatsz az üzletek polcain. Mindezek fényében, ideje megfogalmaznom egy figyelmeztetést:

ATTÓL MÉG, HOGY VALAMI ALACSONY SZÉNHIDRÁTTARTALMÚ, MÉG NEM BIZTOS, HOGY EGÉSZSÉGES!

Nem szeretnék ebben a cikkben konkrét termékeket lejáratni, de szeretnék adni némi támpontot az egészséges táplálkozás érdekében.

1. Nem minden szénhidrát rossz!

Valamiért az emberek szeretnek végletekben gondolkodni, ezért könnyen átesnek az egyik szélsőségből a másikba. Az egyértelmű tény, hogy a túlzott cukor és finomított szénhidrát fogyasztás nincs jó hatással a szervezet működésére, de ez még nem jelenti azt, hogy minden szénhidrátot ki kellene zárni az étrendből!

A zöldségekben és gyümölcsökben a szénhidrátokon kívül rengeteg hasznos vitamin, ásványi anyag és élelmi rost van, amelyek hozzájárulnak a szervezet egészséges működéséhez. Ezeket egyáltalán nem tanácsos kizárni az étrendből!

2. Légy óvatos a speciális termékekkel!

Sajnos manapság rendkívül gyakori az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség. Ezekben a betegségekben érdemes alacsonyabb szénhidráttartalmú diétát követni, de ez nem jelenti azt, hogy speciális szénhidrátcsökkentett termékeket kellene vásárolni. Egy egészséges low-carb diétát simán fel lehet építeni teljes értékű, természetes élelmiszerekből. Egyáltalán nincs hozzá szükség speciális élelmiszeripari termékekre!

Ráadásul ezekben a termékekben sokszor rengeteg adalékanyag van, amikre semmi szüksége a szervezetednek. Azt javaslom, nézd meg az összetevők sorát! Ha úgy látod, elég hosszú a felsorolás, és néhány összetevőt még kiolvasni is nehéz, valószínűleg jobban jársz, ha nem vásárolod meg.

3. Nem csak a szénhidrát számít!

Az, hogy mennyi szénhidrátot fogyasztasz, csak egyetlen eleme az étrendednek. Ezen kívül számos egyéb fontos tényező van, ami egyáltalán nem elhanyagolható az egészség szempontjából. Íme, néhány:

  • Fehérjebevitel

A túl magas fehérjebevitel (főleg állati eredetű) nem tesz jót az egészségnek. Ha nem eszel sok szénhidrátot, de mellette húst eszel hússal, nem az egészséges táplálkozás elveit követed.

  • Zsírbevitel

Ha drasztikusan lecsökkented a szénhidrátbeviteledet, kénytelen vagy megnövelni a zsírbeviteledet. Nagyon nem mindegy azonban, hogy ezt hogyan csinálod! Egyes zsírsavak túlzott bevitele káros lehet az egészségre, ezért érdemes szakember segítségét kérni az egészséges zsiradék összetételű étrend kialakításához.

  • Energiabevitel

Attól még, hogy valaki alacsony szénhidráttartalmú étrendet követ, nem lehetetlen, hogy túl sok kalóriát fogyasszon. Önmagában a szénhidrátcsökkentés még nem feltétlenül garantálja a fogyást.

  • Mikrotápanyag bevitel

Ha teljesen kizárod az étrendedből a gabonákat, a keményítős zöldségeket, és a gyümölcsök jelentős részét, jobban oda kell figyelned a megfelelő vitamin és ásványi anyag bevitelre. Minél korlátozóbb diétát követsz, annál nagyobb a veszélye a tápanyaghiányok kialakulásának. Még egy ok, hogy felkeress egy dietetikust, aki segít beállítani az étrendedet (például engem).

  • Élelmi rost bevitel

Bár a rostokat nem tudjuk megemészteni, mégis rendkívül fontos szerepük van a szervezetünk működése szempontjából. Szükségesek a jó emésztéshez, és az egészséges bélflóra fenntartásához. Az élelmi rostok legjobb forrásai a zöldségek, gyümölcsök, teljes értékű gabonafélék és olajos magvak. Ha rosszul állítod össze az alacsony szénhidráttartalmú étrendedet, könnyen kialakulhat rosthiány, aminek székrekedés a következménye. Az egészséges low-carb diétának mindenképp sok zöldséget kell tartalmaznia, hogy ez megelőzhető legyen!

  • Folyadékbevitel

A megfelelő folyadékbevitel is létfontosságú. Fogyassz naponta legalább 1,5-2 liter tiszta vizet!

  • Alternatív édesítőszerek

Ha valaki úgy dönt, hogy lemond a cukorról és a mézről, de az édes íz élvezetét szeretné megtartani, alternatív édesítőszerek után kell néznie. A leggyakrabban alkalmazott cukorpótlók a mesterséges édesítőszerek, melyek a tudomány mai állása szerint kedvezőtlenül hatnak az egészségre (további információk ebben a cikk-sorozatban).

Összefoglalás

Véleményem szerint egy jól összeállított alacsony szénhidráttartalmú étrend nagyon is jó hatással lehet az egészségre. Ehhez azonban tudatosan oda kell figyelni, hogy milyen élelmiszerekből állítjuk össze a diétát. Ha igazán egészséges akarsz lenni, azt javaslom, kerüld a szénhidrátcsökkentett „műanyag” termékeket, és válaszd a teljes értékű, természetesen alacsony szénhidráttartalmú élelmiszereket!

By | 2018-06-13T16:32:37+00:00 2018, február 23|