Nincs új a nap alatt – Divatos diéták 1820-tól napjainkig…

 

A túlsúly nem új keletű jelenség, így kezelésére is sokféle kúrát kifejlesztettek már. A továbbiakban áttekintheted a legmenőbb módszereket egészen az 1800-as évektől.

1820 – Ecet és víz diéta: Lord Byron, az anorexiás költő népszerűsítette, aki nagy mennyiségű vizet és ecetet fogyasztva próbálta kitisztítani a szervezetét.

1825 – Alacsony szénhidráttartalmú diéta: Jean Brillat-Savarin, francia gasztronómus nevéhez fűződik, akinek Az ízlés fiziológiája című műve magyarul is megjelent 1912-ben.

1830 – Graham diéta: Sylvester Graham, amerikai presbiteriánus lelkész nevéhez fűződik, aki követőinek a vegetarianizmust és az önmérsékletet hirdette. Az ő nevét viseli a Graham liszt, és az abból készített Graham kenyér.

1863 – Banting féle alacsony szénhidráttartalmú diéta: kifejlesztője William Banting, egy angol temetkezési vállalkozó volt (vagyis már akkor sem csak a hozzáértők adtak táplálkozási tanácsokat…), aki maga is túlsúllyal küzdött, majd sikeresen lefogyott módszerével. Napi négyszer evett, a menü húsból, leveles zöldségekből, gyümölcsből és száraz borból állt. Tapasztalataid a Letter on Corpulence, Addressed to the Public című könyvében adta ki, mely olyannyira sikeres lett, hogy az angol nyelvben a „bant” szót, mint igét kezdték el használni a diétázásra („Do you bant?”).

1903 – Flecserezés: A módszer kifejlesztője Horace Fletcher, becenevén “The Great Masticator”, aki azt hirdette, minden falatot 32-szer kell megrágni.

1917 – Kalóriaszámolás: Az elfogyasztott ételek és italok energiatartalmának számolását, Lulu Hunt Peters, amerikai doktornő népszerűsítette először a fogyni vágyók számára. Könyve, a Diet & Health: With Key to the Calories 1926-ig vezette az amerikai könyveladási listákat.

1925 – Dohányzás: „Reach for a Lucky instead of a sweet.” – vagyis inkább gyújts rá egy cigire, mint hogy az édességért nyúlj. Így reklámozta magát a Lucky cigarettagyártó cég az 1900-as években. Sajnos ma is sokan e célból kezdenek el dohányozni, pedig a dohányzás sokkal nagyobb egészségügyi kockázatot jelent, mint a túlsúly.

1930 – Hay diéta: Ez az első úgynevezett szétválasztó diéta, mely William Howard Hay, amerikai orvos fejéből pattant ki. Lényege, hogy a savasító és lúgosító ételeket nem szabad együtt fogyasztani, vagyis például a húsokat nem lehet rizzsel, burgonyával vagy kenyérrel enni.

1930 – Fogyasztó szappan: A reklám szerint csak meg kell mosakodnod a szappannal, és máris olvad le rólad a zsír. Nevetséges? Igen, de nincs új a nap alatt. Ma fogyasztó krémeket vásárolhatunk a zsírpárnák fájdalommentes eltüntetése érdekében.

1950 – Grapefruit diéta: A ma is népszerű híresztelés szerint a grapefruit zsírégető hatású.

1950 – Káposztaleves diéta: Mellékhatása puffadás és gázképződés.

1963 – Weight Watchers (súlyfigyelő) diéta: alapítója Jean Nidetch, aki maga is túlsúllyal küzdött, majd sikeresen lefogyott. A Weight Watchers módszer ma is széles körben elterjedt. Lényege, hogy az élelmiszereknek pontértéke van, és ezek számolásával érhető el a kalóriadeficit.

1970 – Fehérjeital diéta: Evés helyett inkább igyál fehérjeitalokat. A Turbo diéta őse?

1981 – Beverly Hills Diéta: Judy Mazel fejlesztette ki. A fogyókúra első 10 napján csak gyümölcsöt lehet enni, a 11-18. napokon már a gyümölcsökön kívül kenyér, vaj és kukorica is fogyasztható, a 19. naptól pedig már hús is.

1985 – Ősember diéta: Táplálkozz úgy, ahogy az ősember – vagyis a paleo étrendek őse.

1985 – Fit for life: Ismét egy szétválasztó diéta, mely kísértetiesen hasonlít a Hay diétára. Mondtam már, hogy nincs új a nap alatt?

1994 – Atkins diéta: Magas fehérje- és alacsony zsírtartalmú diéta. Ilyen is volt már… Lásd Brillat-Savarin vagy Banting diétája.

1996 – Vércsoport diéta: Táplálkozz a vércsoportodnak megfelelően! A diéta atyja, Peter J. D’Adamo szerint különböző vércsoportú egyéneknek eltérő összetételű étrendre van szükségük.

2000 – Nyers étel diéta: A hőkezelt ételek “halott ételek”, ezért fogyassz mindent nyersen, az enzimek elpusztítása nélkül!

2001 – Alacsony szénhidráttartalmú és magas fehérjetartalmú étrend: újra egy Atkins diéta féleség.

2004 – Kókusz diéta: ez az étrend a kókuszolaj csodás hatásaira alapoz.

2006 – Juharszirup diéta: egy speciális citromos-juharfaszirupos italtól várható a csoda.

2012 – Gabonamentes diéta: óvakodj a gabonáktól! (Vagy olvasd el ezt a cikket!)

A lista közel sem teljes, de talán láthatjuk, hogy a csodadiéták mindig is jöttek-mentek. Mindig voltak és lesznek is követőik, és biztosan a jövőben is kitalálnak majd más csodálatosan működőképes módszereket.

Ha rám hallgatsz, inkább más stratégiát választasz. Ebben segíthet ez a program.


Forrás: http://downloads.eatright.org/nnm/games/timeline/index.html

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogad" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás